3 Google Analytics rapporter som viser deg hvor siden din lekker penger

En av de viktigste jobbene innen konverteringsoptimalisering er å kunne forbedre ulike elementer, som skal føre til en gitt handling, basert på tallmateriale fra ulike sporingsverktøy.

Et av disse verktøyene er Google Analytics, som har mange spennende rapporter tilgjengelig.

I denne bloggposten skal jeg vise deg 3 Google Analytics rapporter du kan bruke for å se hvor nettsiden eller landingssiden din lekker penger, slik at du kan forbedre de.

Disse rapportene kan hjelpe deg med å få enda mer igjen for hver enkelt bruker som besøker siden din. Enten dette er i form av penger, påmeldinger, følgere eller lignende, så kan du bruke disse rapportene til å øke din konverteringsrate.

For i det hele tatt ha muligheten til å se på disse ulike rapportene, er det noen grunnleggende ting som må være på plass.

Først og fremst må du ha Google Analytics installert på hjemmesiden eller landingssiden din. Deretter må du ha definert ett eller flere mål som du ønsker at brukeren skal gjøre på siden din, og som Google Analytics skal registrere og måle for deg. Det kan være et kjøp, en registrering eller f.eks en nedlastning av en PDF.

Les også: Hvordan sette opp Google Analytics og målsporing.

Når du har dette på plass, kan vi dykke dypere i alle rapportene som kan lære oss mer om hva brukeren gjør og hvor våre forbedringspotensialer ligger.

Rapport #1 – Spar penger ved å se hvilken trafikkilde som er best basert på målfullføringer

Her får vi rett og slett svar på hvilken trafikkilde som er best, og hvilke som er bortkastet tid og penger.

Denne rapporten er spesielt nyttig om du driver betalt trafikk til landingssiden din, og ikke minst om du får trafikken fra flere ulike kilder.

Slik finner du denne rapporten:

  1. Logg deg inn i Analytics dashboardet og trykk på rapporteringsfanen øverst.
  2. På venstre side finner du «trafikk» fanen. Trykk på denne.
  3. Trykk deretter på “all trafikk” og så på “kanaler”. Øverst velger du hvilken hoveddimensjon du ønsker å se. I dette eksempelet har jeg brukt “medium”, altså hvilken form for trafikk.

Google Analytics Rapport eksempel 1 - Trafikkilder

 

I dette tilfelle har jeg tatt et eksempel som måler antall påmeldinger fra ulike trafikkilder over en gitt periode.

Som bildet viser ser vi at Facebook og MailChimp (e-post) er definitivt de kanalene vi ønsker å fortsette å jobbe med fordi disse har høyest konverteringsrate.

(P.s. Ikke se deg blind på konverteringsrater, men du må også huske på å sjekke hva CPAen eller anskaffelseskostnaden din er i de ulike kanalene og den totale ROIen (Return on Investment)).

Rapport #2 – Små grep kan forbedre fluktraten og konverteringsraten for ulike enheter

Dette er en interessant rapport som svært mange glemmer å se på.

Rapporten viser oss blant annet hvor høy fluktraten og konverteringsraten er, basert på hvilken enhet brukeren sitter på, altså om det er mobil, nettbrett eller desktop, og ikke minst type/modell.

Med fluktrate menes det at Google Analytics registrerer brukere som går vekk fra siden før de enten har lest seg ferdig, funnet det de leter etter eller gjort den handlingen(målfullføringen) vi ønsker at de skal ta.

Et eksempel kan være en Samsung S6 eller en annen modell som har problemer med å lese eller se innholdet på siden fra telefonen sin.

Om det er tilfelle, så kan det være at du kaster penger ut av vinduet om du annonserer mot mobiler. Denne rapporten er derfor en enkel måte å evt. oppdage slike problemer.

La oss starte med enhetstyper generelt, som du finner under «mobil» og «oversikt»: 

Enhet

Som bildet viser ser vi at desktop har over dobbelt så høy konverteringsrate som mobil og tablet. Generelt sett konverterer desktop bedre enn tablet og mobil. Dette vil med tiden jevne seg mer og mer ut, ettersom vi blir flinkere til å tilpasse til de ulike enhetene.

Fluktfrekvensen er også litt lavere, men ikke mye. Dette gir oss indikasjoner på at;

1) Vi bør fortsette med annonsering mot desktop, og muligens også fokusere annonsebudsjettet vårt i større grad her (husk å se på CPA i sammenheng med antall konverteringer).

2) Vi må bli flinkere til å tilpasse landingssider og nettsider for nettbrett og mobil fordi dette har stor påvirkning på konverteringsraten (i tillegg til at Google nå også straffer de som ikke har mobiloptimaliserte sider).

Ser vi på de ulike operativsystemene, som du kan velge helt øverst, ser vi enda mer i detalj: 

Operativsystem

Her kan vi legge merke til at operativsystemet «Android» har noe lavere konverteringsrate enn de andre, samtidig som Android står for nest flest registreringer.

Hva om konverteringsraten hadde f.eks vært 9% kontra dagens tall på 6,40% som det øverste tallet viser oss?

Da ville antall registreringer vært 317, i motsetning til dagens 226. Muligens en liten justering som skal til, og antallet registreringer ville økt med 40% (fra 226 til 317).

I dette tilfellet er det ikke store forskjeller så tilsynelatende virker det som at ting er greit, men du bør uansett sjekke over.

Rapport #3 – Måltrakter og hva du kan lære fra de

Den siste rapporten handler om måltrakter.

Denne rapporten krever at du har satt opp noen steg som du ønsker at brukeren skal gå igjennom før de når det endelige målet(målfullføringen).

Dette gjør man i samme prosessen som når man setter opp selve målet i Google Analytics. En annen plass den også er nyttig er hvor brukeren går via. flere undersider før vedkommende sender f.eks en henvendelse via. et kontaktskjema.

Jeg har brukt et eksempel med dette i bildet under.

Denne rapporten finner du under «konverteringer» og «traktvisualisering». 

Traktvisualisering

Som bildet viser, ser vi at brukeren går via. siden «tjenester» for så å gå videre til «kontakt» for å sende en henvendelse eller ringe. De resterende brukerne forsvinner enten vekk fra nettsiden, eller til en annen underside.

I eksempelet så gir tallene en god indikasjon på følgende:

1) Jeg må jobbe videre med tjenestesidene mine, fordi det er en relativt lav andel som går fra disse sidene og til kontakt.

Her har vi mye vi kunne jobbet med.

  • Kanskje et skjema som er synlig på alle tjenestesidene med direktekontakt slik at de slipper å gå igjennom et ekstra steg for å kontakte meg?
  • Er Call To Actionene jeg bruker for det første godt synlige og for det andre klare og tydelige? (Her kan varmekart (heatmaps) fra verktøy som CrazyEgg eller Hotjar være nyttig for å avdekke om hvor langt ned på produktsidene brukeren scroller)
  • Er det noe galt med selve innholdet som gjør at de ikke tar kontakt?

Her er det uansett bare til å teste i vei, og gjøre kontinuerlige målinger.

Bonustips: Bruk skjema som spretter opp på siden (som vi gjør her på KonverteringsBloggen med Hotjar) for å samle tilbakemelding fra brukerne om hva det er de savner eller hva som må til for at de skal gå videre i prosessen å for eksempel kontakte deg. Dette vil ofte gi deg uvurderlig innsikt i brukerne dine sine behov.

Tall i Analytics kan vise deg mye, men det slipper deg ikke inn i hodet på brukerne dine.

survey-hotjar-eksempel-komp

2) Av de brukerene som valgte å gå videre til kontaktsiden, var det 24% som tok kontakt via. kontaktskjemaet.

Dette er forsåvidt en god konverteringsrate, men er det noen måte vi kan øke dette?

Kanskje konverteringsraten vil øke om man fjerner et felt fra kontaktskjemaet?

Uansett, er dette en god mulighet til å Hva er A/B-testing?, f.eks ved hjelp av Visual Website Optimizer, som vi har vist i et tidligere blogginnlegg. 

OBS! Av og til kan traktvisualisering vise feil antall besøkende på de ulike sidene. Sjekk at dette tallet stemmer ved å gå til «adferd»–>»nettstedinnhold»–>»alle sider», og søk i feltet etter den siden du har ført opp som et steg i trakten din for å sjekke at tallene stemmer overens.

Var dette nyttig, og du vil lære mer om effektmåling? Hiv gjerne inn en kommentar under, og fortell meg spesifikt hva du kunne tenke deg å lære mer om!

//Tommy

, , ,

Ingen kommentarer enda.

Legg igjen en kommentar