CRO case med OTD

Hvordan Norges største årlige olje- og gassmesse økte konverteringsraten med 67,9% gjennom A/B-testing

I følge Wingify, menneskene bak Visual Website Optimizer, er nesten 30% av alle testene kundene deres gjennomfører knyttet til A/B-tester av Call To Action(CTA)-knapper.

Flere A/B-tester har vist meg at ikke bare hva du sier, men også hvordan du sier det har direkte innvirkning på resultatene som hjemme- og landingssidene dine skaper.

At de små endringene i denne casen skulle gi 67,9% forbedring på noen uker var likevel over all forventning.

Bakgrunn

Om kunden

Offshore Technology Days, eller OTD, er Norges største årlige olje- og gassmesse.

OTD 2014 logo

Messen har hatt en eventyrlig vekst de siste 10 årene og samler nå over 25.000 besøkende fra 36 nasjoner og 500 utstillere annenhvert år i Stavanger og Bergen. Dette gjør OTD til en av verdens raskest voksende oljemesser.

Teamet bak OTD jobber iherdig med markedsføring av messen på nett gjennom bannerannonsering, nyhetsbrev og sosiale medier, men ønsket å få høyere effekt på nettstedet og bedre ROI på investeringen sin.

 

OTD: En av verdens raskest voksende olje- og gassmesser.

Eventyrlig vekst: OTD er en av verdens raskest voksende olje- og gassmesser.

 

Målsetningen

Hva?

Øke click-throughs fra fremside til registreringssiden.

Hvor?

Fremsiden på OffshoreDays.com

Løsningen

OTD-teamet ville øke konverteringsraten men hadde ikke vært borti konverteringsoptimalisering før.

Så for å bevise at dette faktisk kan gi de bedre effekt, trengte jeg å plukke noen lavthengende frukter slik at verdien og mulighetene raskt ble åpenbare.

Under gjennomgangen av siden stilte jeg meg følgende spørsmål:

Hvilket element har størst innvirkning på denne konverteringsraten og hva kan jeg gjøre for å raskt forbedre den?

 

OffshoreDays.com

 

Svaret:

CTA-knappen.

 

CTA-knapp variant A

 

Flere caser, blant annet denne og disse, viser at CTA-teksten kan ha stor påvirkning på konverteringsraten din.

I dette tilfellet trodde jeg at den kunne forbedres fordi selve teksten på knappen ikke formidlet noen reell verdi til brukeren av nettstedet.

 

Ved å endre teksten på skjema og knappen økte konverteringen med 33,34%.

Eksempel: Ved å endre teksten på skjema og knappen i denne testen av Michael Aagard økte konverteringen med 33,34%.

(Kilde)

 

Hypotesen

Basert på dette utformet jeg følgende hypotese:

Ved å endre teksten på CTA-knappen og fokusere på fordelen brukeren får reduseres friksjon og konverteringen øker

Verktøy som ble brukt

Visual Website Optimizer.

 

Verktøy: Visual Website Optimizer ble brukt til å sette opp A/B-testen

 

Testen

Kontrollen (Variant A)

Teksten på CTA-knappen i kontrollen var “Free visitor registration”.

 

Kontrollen

Kontrollen med teksten «Free Visitor Registration»

 

Utfordreren (Variant B)

Når jeg jobbet med utfordreren fokuserte jeg på å øke relevansen og verdien som ble kommunisert gjennom ordene på knappen.

Helt spesifikt så forsøkte jeg å svare på spørsmålet:

“Hvorfor skal jeg (brukeren) trykke på denne knappen?

Den største fordelen du som bruker får ved å trykke på knappen er muligheten til å hente ditt eget besøkspass til OTD2014 – helt gratis.

Teksten på utfordreren min (variant B) ble derfor “Get my free OTD2014 visitor pass”.

 

Utfordreren

Utfordreren med teksten «Get My Free OTD2014 Visitor Pass»

 

Resultat

For å teste om hypotesen min var liv laga og bidro til økt CTR satt jeg opp en enkel A/B-test via Visual Website Optimizer med kontroll varianten (A) og min utfordrer variant (B).

Resultatet?

Utfordreren vant over kontrollen og økte konverteringen med 67,9%.

 

Resultatet:

Resultatet: Utfordreren økte konverteringen med 67,9%

Hva du kan lære av dette

Om du er som de fleste av oss, og bare scanner gjennom artikkelen, så får du her to kjappe take-aways:

 

1_grønn1. Det finnes mye lavthengende frukt som bare venter på å bli plukket av deg

Hva er din unnskyldning for å ikke komme i gang og forbedre konverteringsraten din?

Du trenger verken dyre konsulenter, dype lommer eller mye tid for å komme i gang. Du kan for eksempel prøve helt selv, følg bare guiden min «hvordan sette opp en A/B-test på under 3 minutter (uten teknisk kompetanse)» og se steg-for-steg hvordan du kan komme i gang.

2_grønn2. Ordene du bruker på knapper og skjema har en direkte effekt på konverteringsraten din

Som denne casen klart viser kan tilsynelatende små og ubetydelige endringer i ordene du bruker ha stor påvirkning på brukerne dine og handlingene de tar.

Men hvilke ord skal du bruke på CTAene dine da?

Det finnes det dessverre ingen magisk pille som forteller deg. Eller samling med 10 ord som automatisk øker konverteringsraten din (det hadde forresten vært en god bloggpost-tittel, ikke sant?)

Det du imidlertid må fokusere på er å formulere ord og setninger som gir meg som bruker svar på:

  • hvorfor jeg skal gjøre dette?
  • hva jeg får for å gjøre dette?
  • hva som skjer etter jeg har gjort dette?

 

Hvorfor skal jeg bry meg om det du forsøker å få meg til å gjøre?

Hvorfor skal jeg bry meg om det du forsøker å få meg til å gjøre?

 

Okey, nok teori.

Nå vil jeg at du skal gå over CTAene på din egen hjemme- eller landingsside. Og med disse to ny innsiktene friskt i minne forsøke å forbedre CTAene ved å gi brukeren gode svar på disse tre siste spørsmålene.

Men husk, du må teste! Ikke bare blindt anta at det ene er bedre enn det andre.

Les også: Alt du bør vite om dedikerte landingssider.

Når du har testet blir jeg utrolig glad om du kommer tilbake hit og forteller oss hva du lærte og hvilke resultater du fikk.

//Jan-Ove

P.S. Hvilke forbedringer har du sett ved å A/B-teste CTAene dine?

Del gjerne og kom med spørsmål eller innspill i kommentarfeltet under.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Konverteringsoptimalisering: Den Ultimate Guiden til CRO - 06/02/2015

    […] Les også casen min om Norges største årlige olje- og gassmesse OTD og hvordan de økte konverteringsraten med 67,9% kun ved å endre teksten på en CTA-knapp. […]

Legg igjen en kommentar