JOT

Hvorfor Blogge: 3 grunner til hvorfor jeg startet KonverteringsBloggen

ADVARSEL: Dette er et meget langt innlegg (4410 ord for å være nøyaktig) og jeg deler noen veldig personlige ting om meg selv og historien bak bloggen her, så les videre på egen risiko. Om du kun vil lese kortversjonen, “Dette er KonverteringsBloggen”, så forstår jeg det veldig godt, og du finner den her.

—–

Med over 300.000 norske blogger (over 500.000 i følge noen) fra FotballFrue og Fitnessbloggen til HansPetter.info og CecilieTS – hvorfor i alle dager nok en blogg? Etter å ha lest dette innlegget vil du blant annet vite:

  • Hvorfor jeg er super frustrert på store deler av den digitale markedsføringsbransjen i Norge (og hva du og jeg kan gjøre sammen for å få skuta på rett kjøl)
  • Hvem KonverteringsBloggen.no er for (og hvem jeg håper holder seg laaaang unna)
  • Hvilke konkrete målsetninger jeg har for bloggen og hva jeg ønsker at den skal gi både meg (what’s in it for me) og deg (what’s in it for you)

Men før jeg svarer på dette, vil jeg kort forklare hvorfor jeg skriver akkurat dette innlegget sånn i utgangspunktet.

For å gi deg rett kontekst for hvordan du leser bloggen

Den første grunnen til at jeg skriver dette innlegget er for å forsøke å gi deg rett kontekst for hvordan du leser denne bloggen.

Du skjønner, som mennesker har vi en lei uvane i å tidlig gjøre oss opp meninger om både folk og saker, ofte uten at vi egentlig verken kjenner vedkommende eller har tilstrekkelig informasjon.

Ikke bare er dette direkte dumt, men frustrasjonen, energilekasjen og misforståelsene som oppstår hos både meg og deg blir så meningsløs når ting settes i riktig kontekst.

Riktig kontekst setter ting i perspektivt.

Når den er på plass er det så mye lettere å forstå riktig, respektere ekte og respondere fornuftig.

Men hva har dette med KonverteringsBloggen å gjøre?

Jo, når du etter å ha lest dette blogginnlegget og kjenner meg litt bedre, intensjonene mine og historien bak, så tror jeg det vil gi deg riktig kontekst for innholdet du nå og i fremtiden kommer til å lese her.

I tillegg er jeg overbevist om at transparens bygger troverdighet, slik at du kan ha tillit til meg når ting går bra, bære over med meg når det er behov for det og gi konstruktiv tilbakemelding på en saklig måte.

Som en rettesnor for meg selv

Retningsgivende

Den andre grunnen til at jeg skriver dette innlegget er fordi jeg trenger og tror det er viktig at jeg har et klart og tydelig “hvorfor” for meg selv.

Dette gir både motivasjon – et sterkt “hvorfor” holder ut mange “hva” og “hvordan” – og fungerer som en rettesnor jeg kan holde kursen etter og bruke som grunnlag for beslutninger.

Selvsagt er jeg åpen for at ting kan endre seg og i god Lean-ånd er jo pivotting helt naturlig. Men alt i alt håper jeg i fremtiden å kunne se tilbake på dette innlegget som noe konstruktivt og retningsgivende for bloggen.

Okey, med det unnagjort, her er mine 3 grunner for hvorfor KonverteringsBloggen eksisterer. 1_grønn

1. Frustrasjon over bransjen

Etter flere år på innsiden har det bygget seg opp en aldri så liten frustrasjon i meg over den digitale markedsføringsbransjen i Norge.

Hvorfor?

Fordi det er for mange useriøse aktører

Jo, for det første er det for mange useriøse aktører.

Noen vesentlig verre enn andre, men terskelen for å starte opp noe i bransjen er så lav at det popper opp nye “byrå” som ugress på en varm og fuktig sommerdag.

På en måte er det bra at terskelen er lav, jeg kom selv inn i bransjen på grunn av det, men det må være på betingelsen av at man jobber hardt, skaper resultater og leverer det man lover (helst mer enn det du lover).

Historier om hjemmeside-leverandører som plutselig slutter å ta telefonen så snart regningen er betalt eller fakturaer for implementering av et enkelt Google Analytics-script pålydende 35.000,- har sluttet å overraske meg.

Det som er trist og som frustrerer meg mest, er alle de beslutningstakerne som tror de tar gode avgjørelser og velger gode samarbeidspartnere, men egentlig kaster verdifulle markedsføringskroner intetanende ut vinduet. Så sitter de der og opplever seg rundlurt når resultatene, kundene og det lovede salget uteblir.

Norges styggeste nettside - Skjermdump fra Arngren.net (Skjermdump fra Arngren.net)

Når du tar kvaliteten på norske nettsider (beklager Arngren) eller noe av den markedsføringen som blir gjort i betraktning, er det mer enn nok bedrifter som faktisk trenger hjelp. Men de må få riktig hjelp, på riktig tid, til riktig pris – og så må de forstå at 100% målbarhet ikke bare er fullt mulig, men bør nesten også være et krav når vi snakker om digital markedsføring i 2014.

Fordi de fleste kun snakker om “synlighet”

Det andre som frustrerer meg med den digitale markedsføringsbransjen i Norge er at de fleste kun snakker om synlighet, og nesten ingen om konverteringer.

Så klart er jeg rykende innhabil, men poenget mitt er at du kan være så synlig du bare vil, det hjelper deg ikke en plass om du ikke

  1. Er synlig for de rette folkene (les: når rett målgruppe), og
  2. Får de rette folkene til å gjøre det du vil (les: får de til å konvertere)

Nå starter heldigvis dette å endre seg så smått med Finge i ConversionLabSuperSider.no (shameless plug) og RedPerformance, men fortsatt er det en ubalanse her som gjør at mange tror det bare er å drive mer og mer trafikk i det uendelige så får man flere kunder og økt salg.

Hvem som utdanner markedet skikkelig om hvordan de bør forvalte markedsføringsbudsjettet, velge webleverandør eller hva som må til for å rangere øverst i Google vet ikke jeg, men her på KonverteringsBloggen skal jeg hvertfall gjøre mitt for å vise hvorfor konverteringsoptimalisering kan gi deg flere kunder og økt salg – uten at du trenger bruke mer penger på annonsering – og hvordan du kan komme i gang.

Fordi vi ikke praktiserer det vi preker

Det tredje og siste punktet jeg vil trekke frem som en del av min lille frustrasjonsutblåsning er at den digitale markedsføringsbransjen i Norge er for dårlig på å praktisere selv det vi ofte preker til andre.

Dersom vi sammenligner oss med USA eller våre skandinaviske naboland er de langt flinkere på content marketing (som vi alle jo vet er det siste nye) og til å praktisere delekultur og gjennomsiktighet (unntaket finner vi kanskje hos de som jobber med kommunikasjon i sosiale medier i Norge).

Jeg digger historiene til Gary Vaynerchuk og Mikkel Plæhn.

biopejsbloggen

BiopejsBloggen som Mikkel Plæhn har hatt stor suksess med

 

Førstnevnte er blitt verdenskjent på grunn av Wine Library TV, og sistnevnte er blitt en skikkelse i den danske digitale markedsførings-bransjen på grunn av suksessen med sin content marketing for å selge biopeiser.

 

VineLibrary TV som Gary Vaynerchuk er blitt verdenskjent gjennom

VineLibrary TV som Gary Vaynerchuk er blitt verdenskjent gjennom

At vi ikke gjør dette i større grad i Norge synes jeg er synd, og om det ikke setter bransjen i dårlig lys i dag, vil det snarere enn vi aner gjøre det.

Ikke bare bør vi som digitale markedsførere og kommunikatører vise vei på dette området, men det burde også finnes flere vellykkede norske caser fra vår egen bransje om hvordan effektiv digital markedsføring faktisk ser ut i 2014.

 

Hans Petter Nygård-Hansen fikk en kickstart på sin gründerkarriere gjennom bloggen HansPetter.info

Hans Petter Nygård-Hansen fikk en kickstart på sin gründerkarriere gjennom bloggen HansPetter.info

 

Selvsagt har vi noen eksempler vi også.

Ta Hans Petter Nygård-Hansen for eksempel, og hvordan han nylig lanserte gründerkarrieren sin med et brak.

Eller Alain Fassotte, som fikk drømmejobben uten å sende en eneste søknad (les også denne glimrende artikkelen av Alain om personlig merkevarebygging og salg i en digital verden). Men…

 

Alain Fassotte fikk drømmejobben uten å sende en eneste søknad

Alain Fassotte fikk drømmejobben uten å sende en eneste søknad

 

For få gode caser og markante skikkelser

Uavhengig av dette er min påstand at det er for langt mellom de gode casene og det finnes alt for få markante skikkelser i hver av de ulike digitale markedsføringsnisjene.

Dersom vi for eksempel ser til Danmark igjen så finner vi blant annet innen:

Jeg kunne helt sikkert funnet flere, men dette er noen.

De blogger, bidrar, diskuterer (spesielt på Google+) og deler raust tips og råd – og det er mer enn bare «SoMe-folka» i mangel av et bedre begrep.

I tillegg til disse er det langt flere som både er aktive og blogger, men da mer generelt om digital markedsføring og kommunikasjon.

Ut over dette vil jeg også bare nevne at jeg synes det er interessant å se alle de under 20 i Danmark med egne blogger, nettbutikker og affiliate-sider rundt temaet «internett markedsføring».

Kanskje gjør de det kun for å tjene noen raske kroner på Affiliate?

Godt mulig. Men de får hvertfall prøvd og feilet tidlig, opparbeider seg nyttig erfaring med digital markedsføring og for det fremtidige rekrutteringsgrunnlaget til bransjen skulle jeg tro det er positivt.

Men hvorfor sier jeg dette egentlig?

Jo, fordi hva om vi kunne fått til noe slikt i Norge også?

Og igjen, det er noen som virkelig er flinke på dette, men jeg savner bredden og at markante skikkelser kommer på banen i de ulike nisjene innen digital markedsføring og kommunikasjon.

Kanskje er de alt på banen også, men da er det på tide å enten krype frem fra hulene eller så må jeg kanskje bli flinkere å gjøre research?

Uansett, fra min side så er ett bidrag at jeg skal bli mer aktiv i sosiale medier og som sagt gjennom denne bloggen om konverteringsoptimalisering.

Okey, det var en lang sak, men når alt dette er sagt må jeg bare få si at…

Jeg sitter i verdens største glasshus og kaster alt for mye stein

Jeg har verken vært den mest aktive på bransjesamlinger, Twitter, Google+ eller med blogging. Men nettopp det er det nå slutt på og jeg ønsker at KonverteringsBloggen og min mer aktive tilstedeværelse på nett kan gå forran som et godt eksempel.

Ikke bare vil jeg blogge selv, men jeg har også som ambisjon å aktivt bidra, diskutere og dele både i sosiale medier og på andres blogger (les mer om de konkrete målsetningene mine lengre nede i denne artikkelen).

Hvorfor?

Jo, fordi jeg tror det er viktig og riktig å ikke kun mele sin egen kake, men vell så mye hjelpe andre bake deres.

Så kan man selvsagt argumentere for at dette er en måte å bli synlig selv på også, og det er det nok ingen tvil om.

Men jeg håper og ønsker at min primære intensjon skal være å bidra og bygge andre – så tar jeg alt annet som en bonus.

“You will get all you want in life, if you help enough other people get what they want”Zig Ziglar

Det skal jeg gjøre, men…

Hva kan du gjøre for bidra til å forandre bransjen vår?

Et velkjent internett fenomen er the 1% rule. Denne beskriver fordelingen av de som skaper, de som bidrar og de som bare konsumerer (eller lurker rundt). The one percent rule

Som digitital markedsfører eller i det minste en med stor interesse for faget så vil jeg for det første oppmuntre deg til å komme deg ned fra gjerdet, slutt å bare lurke rundt og kom heller i gang med en aktiv deltagelse.

Det betyr så utrolig mye for bloggeren at du deler, liker, +er, sprer innhold som du finner verdifullt og bidrar med innspill i kommentarfeltet. Dersom du er uenig så diskuter gjerne i vei, så lenge det foregår på en saklig og respektfull måte.

For det andre har jeg lyst til å oppmuntre og utfordre deg som har kjent på følelsen av at du også har kompetanse, erfaring og nyttig og verdifullt innhold å formidle, men ikke er komt i gang med å skape.

Kom igjen, få opp en blogg og sett i gang.

Vi trenger flere som tar ansvar og viser. Vi trenger flere suksesshistorier!

Nå skal uansett jeg forsøke å ta min del av ansvaret når det gjelder konverteringsoptimalisering her på KonverteringsBloggen, og så utfordrer jeg deg til å ta tak og lede ann i din egen nisje, og å bidra, dele og diskutere her og på andre tilsvarende blogger.

Og forresten, ønsker du å sparre litt, så tar jeg gjerne en prat med deg.

Legg meg til og send en melding på Twitter, Google+ eller LinkedIn, så er vi i gang.

Og en ting til, hva mener du? Er jeg helt på en annen planet eller har vi litt å gå på sammenlignet med våre naboland? 

La meg høre hva du tenker i kommentarfeltet nederst. 2_grønn

2. Content marketing

Content marketing eller innholdsmarkedsføring er den siste store trenden innen digital markedsføring.

Selv om det på ingen måte er noe nytt, har det fått en ny vår gjennom den digitale utviklingen og endringene i våre medievaner.

(Dersom innholdsmarkedsføring er nytt for deg anbefaler jeg bloggen til Erlend Førsund og hans meget gode innlegg om emnet).

For å gi deg reell verdi… og meg leads

Å forsøke å skjule at KonverteringsBloggen er en del av min digitale strategi er ikke nødvendig. Jeg ser på heller ingen måte noe behov for det fordi som all annen god innholdsmarkedsføring er fokuset først og fremst utelukkende på deg og på at du skal få nyttig og relevant kvalitetsinnhold som faktisk hjelper deg – helt gratis.

Dersom du liker det du får servert her og blir kjent med og stoler på meg fordi jeg demonstrerer at jeg faktisk vet hva jeg snakker om, vil det kanskje på et eller annet tidspunkt bli naturlig for oss å jobbe sammen. Men det er for det første underordnet at dette er en ressurs der du får reell verdi gratis og for det andre noe du helt og holdent tar en beslutning om selv.

Hvem er KonverteringsBloggen for egentlig?

Målgruppen for KonverteringsBloggen er norske gründere, bedriftsledere og markedsansvarlige som ønsker å få bedre kunnskap og praktiske tips og råd om konverteringsoptimalisering.

Kanskje jobber du også i bransjen, kanskje er du en konkurrent av meg, men kjennetegnet på deg som leser konverteringsbloggen er at du vil

  • Øke effekten av din digitale markedsføring og annonsering
  • Se inspirerende eksempler og caser på A/B-testing
  • Lære mer om konverteringsoptimalisering og psykologi
  • Bli en smartere og bedre markedsfører
  • Få flere henvendelser, kunder og økt salg (uten å øke annonsebudsjettet ditt)

Du er det viktigste for meg og det er deg jeg ønsker skal få verdi og nytte fra KonverteringsBloggen.

Så håper jeg selvsagt også at bloggen kan trekke til seg og skape et godt fellesskap (community) av likesinnede. Hvor vi kan kan dele og lære av hverandre og bygge nettverk på kryss og tvers av bransjer og nisjer.

Men igjen, det som er felles for oss alle er at vi liker og er interessert i konverteringsoptimalisering og ønsker mer av det den kan gi oss.

Dersom dette er deg vil jeg veldig gjerne høre fra deg. Hva du ønsker å lære om eller dine innspill på godt og vondt om bloggen.

Kommenter gjerne under, send meg en henvendelse via skjemaet her eller legg meg til og ta kontakt på TwitterGoogle+ eller LinkedIn.

Hvem er KonverteringsBloggen ikke for?

Når det er sagt vil jeg også nevne at KonverteringsBloggen ikke er for hvem som helst.

Negative forstå-seg-påere som bare er ute etter å lage kvalme og dårlig stemning håper jeg holder seg langt unna.

Selvsagt skal vi ha diskusjoner som belyser, utfordrer og utvikler, men det skal skje med respekt – og du som bare kvirulerer for kviruleringens skyld har ingenting her å gjøre.

Heller ikke du som tror konverteringsoptimalisering er en “quick fix” som alene løser alle dine salgs- og markedsføringsproblemer. Det hjelper ikke med A/B-testing og dedikerte landingssider dersom du ikke er et oppegående menneske og har et solid produkt eller tjeneste som faktisk hjelper kundene dine – hvertfall ikke i det lange løp.

Hva er målsetningene med bloggen?

Om jeg blir en av de 42% som vil få problemer å produsere nok innhold vil tiden vise, men her er mine konkrete målsetninger for KonverteringsBloggen i 2014.

  • Produsere 2-4 kvalitetsinnlegg hver måned
  • Få minimum 500 unike besøkende pr. måned
  • Få 20 påmeldinger til listen min pr. måned (klikk her for å melde deg på)
  • Generere 5 leads til SuperSider.no pr. måned

I tillegg til dette har jeg et par mer personlige målsetninger:

  1. Gjøre WorkCation kjent og samle 100 e-postadresser fra potensielle deltakere og finne ut om det er interesse for et slikt konsept blant gründere i Norge
  2. Bygge nettverk og bli godt kjent med 10 interessante og likeminded gründere/bedriftsledere
  3. Få minimum 1 positiv tilbakemelding (via kommentarer, skjema, e-post eller sosiale medier) på at Konverteringsbloggen har vært til hjelp og betydd en forskjell for noen

Kommer jeg til å nå de?

Ikke alene. Men dersom du finner dette nyttig, interessant og vil hjelpe meg der du kan, så tror jeg absolutt at det er mulig. 3_grønn

3. Bli bedre

Den tredje og siste grunnen til at jeg startet denne bloggen er fordi jeg ønsker å bli bedre.

  • Bli bedre til å kommunisere
  • Bli bedre til å overvinne frykt
  • Bli bedre i det jeg gjør

La meg utdype.

De siste ukene har jeg hatt flere aha-opplevelser knyttet til det samme konseptet.

Kort fortalt har det bare blitt tydeligere og tydeligere for meg hvor ille ute du egentlig er dersom du slutter å lære og å vokse både faglig og personlig. albert_einstein

To sitat fra en av mine helter, Albert Einstein, oppsummerer godt:

“Intellektuell vekst bør påbegynnes ved fødselen og kun opphøre ved døden”

og

“Ingen problemer kan løses av samme type tenkning som skapte dem”

Selv om sitatene ikke er ifra samme kontektst synes jeg det første gir et råd og det andre forklarer konsekvensen av å ikke følge det første.

Bli bedre til å kommunisere

Jeg anser meg selv og vil nok sikkert av mange bli karakterisert som en som snakker forholdsvis mye. Når det er sagt opplever jeg behovet for forbedring når det gjelder å kommunisere mer lettfattelig og presist, spesielt skriftlig.

Det å “beherske pennen”, “finne min stemme” og å kunne formulere tekst som interesserer, beveger og gir noe til mennesker har jeg ønsket lenge. Jeg har forsøkt noen ganger, men synes langt ifra det er lett.

For å være ærlig så sliter jeg med og blir jeg dratt mellom to ting.

På den ene siden å skrive grammatisk korrekt og velformulert (som jeg slett ikke er god til) og på den andre siden det å kommunisere løst og uformelt med personlighet.

Det ene behøver på ingen måte utelukke det andre, men balansen synes jeg er fryktelig vanskelig.

Jeg kunne sikkert tatt kurs eller studert journalistikk, men jeg er overbevist om at den beste måten å lære på er å prøve og feile. Og nettopp det kommer denne bloggen til å være en arena for, hvertfall når det gjelder skriftlig kommunikasjon.

Bli bedre til å overvinne frykt

Ulike faser og situasjoner i livet byr på ulike redsler. Fra spøkelser og troll som barn, til utseende, ensomhet og sosial redsel som voksne.

“Frykt er en følelse man kjenner ved innbilt og ekte trussel eller risiko” Wikipedia

Det sies at vi mennesker har fem basale frykter. All annen redsel kan på en eller annen måte spores tilbake til disse.

  1. Frykt for å opphøre og eksistere – på en mer fundamental måte enn bare redsel for døden
  2. Frykt for lemlestelse – å miste en del av kroppen eller dens naturlige funksjon
  3. Frykt for å miste råderetten over seg selv – å bli fanget, overveldet eller kontrollert av andre mennesker og omstendigheter
  4. Frykt for adskillelse – å bli forlatt, avvist eller ikke være ønsket
  5. Frykt for “ego-død” – å bli ydmyket, være skamfull eller miste verdighet

Les denne artikkelen fra Psychology Today for mer om dette.

Men hvorfor deler jeg dette?

Jo, fordi personlig kjemper jeg mot to frykter i forbindelse med denne bloggen.

Frykt for å feile.

Hva om ingen leser bloggen?

Og…

Frykt for å bli avvist.

Hva om jeg får negative kommentarer?

Ja, begge disse tingene kan skje, men her er hva jeg tenker:

Dersom ingen leser bloggen eller skriver negative kommentarer så når jeg ikke de foretningsmessige målene mine med den (hvertfall ikke med det første).

Men jeg vil uansett nå noen av de personlige målene mine, som for eksempel å A) gjøre noe som jeg i utgangspunktet er redd for å gjøre og B) skrive mer for å bli flinkere å kommunisere skriftlig.

Så hva har jeg egentlig å tape på å prøve?

Joda, selvtilliten min kan få seg en trøkk, men ikke med mindre jeg lar den få det.

Det at ingen leser bloggen min eller at jeg får negative kommentarer er strengt tatt ingenting annet enn informasjon og feedback fra omstendighetene på mine handlinger.

Selv om det er lettere å si det enn å gjøre det, så bestemmer jeg 100% selv hva denne informasjonen betyr for meg og hvordan jeg skal respondere på den.

Dersom ingen leser bloggen og jeg kun får negavite kommentarer så bestemmer jeg meg her og nå for at det skal bety følgende:

  1. At målgruppen ikke kjenner til bloggen (distribusjonen er ikke rett eller god nok og jeg må gjøre justeringer her), og/eller
  2. At innholdet ikke er nyttig og relevant for målgruppen (innholdet må justeres)

Når det er sagt tenker jeg at dersom jeg får en positiv kommentar for hver negative, så er det helt greit fordi nå er nå verden en gang skrudd sammen slik at uansett hva enn du gjør, hvordan du gjør det, med hvem du gjør det eller med hvilke etiske og moralske rammer du forholder deg til, så vil det alltid være noen som klager.

Min holdning er at jeg etter beste evne ikke bryr meg om hva andre mener. Selvsagt er jeg åpen for konstruktiv kritikk og at jeg tar feil, men mer om akkurat det i neste punkt.

For å avslutte dette, så tror jeg at når alt kommer til alt hva frykt gjelder så handler det om å:

“Feel the fear and do it anyway” – Ukjent

Eller som Richard Branson sier – screw it, let’s do it – og så satser vi på at det er «godt nok for de svina«, ikke sant Anita?

Uansett så skal jeg være snill og grei og lære så mye jeg kan på veien.

Bli bedre i det jeg gjør

Nyere studier viser at å lære et andrespråk kan bremse mental degenerasjon som ofte medfølger aldring.

Når slik forskning støtter den positive effekten å lære et andrespråk har, er jeg overbevist om at kontinuerlig læring og utvikling generelt sett, også har positive effekt på livskvalitet og dine prestasjoner.

Men har du tenkt på hva læring egentlig er?

Læring handler hovedsaklig om to ting:

  1. å utforske, og
  2. å mestre

På ulike nivå selvsagt, for selv om du kan spille fotball er du ikke (eller er du det?) i VM som Ronaldo og Messi. Eller selv om du har lært å sykle og gjør det til og fra jobb, betyr ikke det at alle mestrer ekstrem downhill.

Selv om jeg kan mye om konverteringsoptimalisering (CRO) og har erfaring, vil jeg på ingen måte utnevne meg som konverteringsoptimaliseringens svar på Messi eller Ronaldo. Jeg absolutt ikke utlært og forsøker hver dag å bli bedre i det jeg gjør.

For eksempel kan jeg nok mer om Google Analytics og sosiale medier enn de fleste beslutningstakere rundtom i norske bedrifter, men likevel er dette felt jeg selv på ingen måte er fornøyd med eget kunnskapsnivå.

Tenk om jeg kunne fått en dag (eller syv) sammen med Eivind Savio eller Ingvild Moen? Da hadde kanskje ting blir litt bedre.

Uansett, så tror jeg at ved å lære andre så lærer vi selv.

“By teaching, we learn” Sceneca

Ikke bare visste de at vi lærer av å undervise andre i antikken, også nyere forskning støtter dette, blant annet fordi den som underviser jobber enda hardere for å virkelig forstå og mestre materialet som skal læres bort.

Mitt ønsker er at jeg gjennom KonverteringsBloggen ikke bare kan lære deg tips og råd om konverteringsoptimalisering slik at du kan få høyere konverteringsrate, men også at jeg selv skal lære mer og bli bedre gjennom diskusjoner, spørsmål og innspill fra andre.

Du vet, selv Ronaldo som lærer andre – trenger han av og til å bli lært en ting og to han også.

Oppsummering:

Jeg starter altså denne bloggen av tre grunner.

  1. For det første fordi jeg er frustrert over den norske digitale markedsføringsbransjen og håper dette kan være mitt ydmyke bidrag til å gjøre den bedre.
    Helt konkret vil det si at jeg ønsker å se at bransjen blir mindre opptatt av personlige preferanser, synsing, «synlighet» og trafikk og mer opptatt av testing, konverteringsrater og anskaffelsesverdi.
  2. For det andre håper jeg KonverteringsBloggen kan bli en ressurs for deg som ønsker å bli bedre på konverteringsoptimalisering og at det kan bli et positivt og fargerikt fellesskap her der vi lærer av hverandre og oppmuntrer hverandre til å teste mer.
  3. For det tredje gjør jeg dette som et eksperiment og fordi jeg ønsker å prøve og feile for å bli bedre. Bedre til å skrive, til å overvinne frykt og generelt sett bedre i faget mitt og det jeg gjør.

Til slutt vil jeg si at jeg håper du, som er faglig dyktig og opplever du sitter inne med verdifult innhold og ønsker å bety en forskjell, våger å reise deg. Vær modige og transparent og bli med å skap en kultur og et community der prøving og feiling er kjerneverdier.

Vi trenger å se flere markande skikkelser og vi trenger å se og lære fra flere, norske suksess-caser.

Dersom du fortsatt leser og synes at dette virker interessant vil jeg gjerne invitere deg til å bli med på reisen.

For å bli med på reisen med meg videre kan du:

  • Melde deg på nyhetsbrevet mitt. Da får du beskjed på e-post når jeg publiserer nye innlegg her og som takk vil jeg i tillegg sende mine aller beste optimaliseringstips, verktøy og ressurser som ikke nødvendigvis havner her på bloggen. Klikk her og få nyhetsbrevet mitt nå.
  • Gi meg tilbakemelding. Som du sikkert skjønner er jeg veldig spent på responsen både på godt og vondt (den verste responsen er jo ofte å bli ignorert). Dersom du vil fortelle meg hva du tenker så kan du bruke kommentarfeltet under, skjemaet her, eller legg meg til og ta kontakt på TwitterGoogle+ eller LinkedIn.
  • Engasjere deg. Kommentere, like og +1. Gjerne også dele og fortelle om KonverteringsBloggen til de du tror kan finne den relevant og verdifull

Uansett, så takker jeg for oppmerksomheten din, håper det var nyttig og ønsker deg alt godt videre.

//Jan-Ove

P.S. Hva synes den digitale markedsføringsbransjen i Norge? Enig med meg? Uenig?

Og hva synes du om KonverteringsBloggen?

Bidra gjerne og kom med spørsmål eller innspill i kommentarfeltet under.

22 Responses to Hvorfor Blogge: 3 grunner til hvorfor jeg startet KonverteringsBloggen

  1. Kenneth Dreyer 26/09/2014 at 14:10 #

    Knallbra innlegg!

    Kommer til å følge denne bloggen – håper du når målene dine med aktivitet og at du fortsetter med knallbra innlegg.

    Er en stund siden jeg selv aktivt blogget, men prøver å dra i gang en ny læringsplattform gjennom selskapet mitt på nettsted marketing.no. Så langt har vi vært forsiktig med promotering, men vi kommer sterkere tilbake senere 🙂

    Lykke til!

    • Jan-Ove 26/09/2014 at 16:09 #

      Takk så masse for god tilbakemelding, Kenneth – og gratulerer med den første kommentaren her på KonverteringsBloggen! 🙂

      Innlegget med A/B-testing av Trustpilot-badge på Marketing.no ligger selvsagt mitt hjerte nærmt og var meget interessant. Har dere prøvd å lage dedikerte landingssider for eksempel uten meny?

      //Jan-Ove

  2. Kp 27/09/2014 at 22:25 #

    endelig en god blogg om temaet på norsk! Lykke til.

    • Jan-Ove 28/09/2014 at 12:57 #

      Tusen takk for kommentar og hyggelige ord, KP, det betyr utrolig mye for meg, spesielt siden det kommer fra deg.

      Resultatene dere skaper i Kingspoint er beundringsverdige og jeg digger at dere har gått forran med CRO i Norge – at det ikke kun handler om trafikk og «synlighet», men også konverteringer.

      Igjen, tusen takk og fortsatt god helg!

      //Jan-Ove

  3. Harald 05/10/2014 at 14:55 #

    Bra saker dette! Skal lese og følge med!

    • Jan-Ove 06/10/2014 at 10:54 #

      Kjekt å høre Harald – og takk for tilbakemeldingen!

      //Jan-Ove

  4. Bent Inge Høiås 13/10/2014 at 11:32 #

    Veldig bra initiativ! Du klarte også å skrive en tekst som fanget meg fra start til slutt, absolutt velformulert – så no worries 🙂 Jeg kommer til å følge deg fremover og ønsker deg all lykke på ferden!

    • Jan-Ove 14/10/2014 at 09:12 #

      Hei Bent Inge,

      Vettu, det at du gidder å ta deg tiden til å gi feedback betyr mer enn du aner – og spesielt når det går på dette med tekst og formulering som har vært min vesle akilleshæl. Så tusen takk for hyggelig tilbakemelding og for at du ønsker å lese bloggen!

      Ser frem til å se mer fra deg i kommentarfeltene 🙂

      //Jan-Ove

  5. Espen 14/10/2014 at 11:16 #

    Kjempebra og meget lærerikt. Anbefaler alle som har nettside å lese dette!

    • Jan-Ove 14/10/2014 at 11:51 #

      Tusen takk for kommentar, Espen! Og veldig kjekt å høre du syns det var lærerikt.

      Noe konkret du ønsker jeg skal blogge mer om?

      //Jan-Ove

  6. Gei Bodin 11/11/2014 at 11:08 #

    Takk for et inspirerende innlegg i en ellers proppfull verden av skvalder.
    Likte spesielt godt prøving og feiling metoden som du skriver om.
    Jeg har så vidt kommet i gang med bloggingen, men har ikke hatt nevneverdig suksess foreløpig. Gleder meg til å følge bloggen din videre

    • Jan-Ove 13/11/2014 at 21:48 #

      Tusen takk, Geir.

      Glad du opplevde bloggen som et positivt motstykke til alt «skvalderet», noe jeg er helt enig i at det er mye av!

      Masse lykke til med bloggingen!

      //Jan-Ove

  7. Finge 12/11/2014 at 08:42 #

    Bra innlegg, og tusen takk for mention!

    • Jan-Ove 13/11/2014 at 21:49 #

      Takk Finge – og well deserved 😉

      //Jan-Ove

  8. Linda 11/02/2015 at 09:49 #

    Takk! Veldig inspirerende, så akk første video og, veldig bra! Jeg sitter selv og prøver lære en del om dette, men havner stort sett ut av landet,godt å se at det skjer noe i Norge, her må det jobbes 🙂

    • Jan-Ove 13/02/2015 at 19:37 #

      Så utrolig kjekt å høre, Linda!

      Ja, forsøker å sette litt fokus på dette. Er så viktig!!

      Du har mye å hente på å være «tidlig» ute, for det er jo faktisk det du er om du begynner nå i Norge 😉

      God helg til deg, og tusen takk for kommentar!

      //Jan-Ove

  9. Christian 13/02/2015 at 09:22 #

    Jeg føler at du er ‘inspirerende ærlig’ og det er jo på en måte veldig befriende lesning når du åpner så mye om seg selv. Tror mange blir inspirert av det, meg inkludert!

    Og jeg er helt enig med at det dukker opp webbyråer som paddehatter i Norge og det er veldig få av dem som jeg føler at jeg ordentlig ‘stoler på’ fordi jeg ikke kjenner dem men fordi når du bruker video så blir man med en gang kjent med deg…dette er jo et så enkelt triks at det er ekstremt rart at de ikke gjør det selv fordi det er jo egentlig ‘å ta sin egen medisin’ – slik video er jo innholdsmarkedsføring!

    Jeg er en av de som tar og føler på det du sier her og vil gjerne forandre ting med video…har du noen tips Jan-Ove?

    • Jan-Ove 13/02/2015 at 19:43 #

      hehe… fantastisk morro å lese den kommentaren din, Christian!

      Du er virkelig inne på noe her vedr. video. Det er jo mennesker som tar beslutninger uavhengig om det er B2B eller B2C og mennesker liker å forholde seg til andre mennesker, ikke en logo eller et glissent stockphoto! Så ja, jeg tror video er veien og gå og et format som gir rom til å vise personlighet for å bygge tillit.

      Jeg ville kanskje startet med å formidle «video-budskapet» via video jeg, på samme måte som jeg formidler «konverteringsbudskapet». Jeg har på ingen måte voldsom erfaring med blogg-formatet eller sosiale medier, da ville jeg hørt på flinke folk som Thomas Moen og Ingvild Moen for eksempel. Men mitt tips, som jeg forsøker å gi til meg selv hver dag også er, å bare gi gass, prøve noe og la responsen fra markedet (ikke trollene og de som klager og ikke gjør) være en indikator på om du er på rett vei og ikke.

      Makes sense?

      Uansett, tusen takk for kommentar – og riktig god helg 🙂

      //Jan-Ove

  10. Kenneth Westgaard 20/06/2015 at 01:38 #

    Første gang jeg leser igjennom historien din, men jeg synes du skriver bra. Det lett å forholde seg til fordi du skriver på samme måte som man ville ha snakket i en samtale med noen. Klart det blir noen skrivefeil her og der, men det er det som skjer når man blir engasjert. Snakker fra egen erfaring her altså. 🙂

    Jeg, som sikkert mange andre, tyr til land utenfor våre grenser for å finne god informasjon på dette området, samt andre. Det stemmer bra at vi deler for lite her i vårt land, vi lar frykten styre oss. Men man ser oftere og oftere at de som deler i store monner gjerne også får tilbake i store monner. Og ikke minst får man pre-kvalifiserte leads også, fordi dette er mennesker som er genuint interessert i det du har å si.

    Selv har jeg begynt litt på samme måte som deg med egen «journal» [ http://kenwestgaard.com ] som jeg kaller det. Jeg liker å tro at en eller annen der ute kan få utbytte av det jeg skriver. At noen slipper å gå i de samme fellene jeg har, og at jeg kan påvirke bransjen vår til å heve nivået. Jeg skriver først og fremst for min egen del, det gir meg en mulighet til å reflektere over de valgene jeg tar og se ting litt utenfra.

    På denne måten kan jeg holde meg selv litt ansvarlig for til målsetningene jeg setter meg, for jeg deler de med andre og da må jeg følge opp også. Jeg er overbevist om at jeg har klart å gjøre mer hittil i 2015 enn de 2 forrige årene til sammen. Jeg har måtte overkomme noen personlige barrierer, og gjør stadig fremskritt. Jeg ville aldri i verden ha invitert til en Skype-samtale med en i Australia for ett år siden, men det gjorde jeg for bare noen uker siden. En herlig opplevelse og vi delte erfaringer i en hel time.

    Nå ble det nesten en hel avhandling her, men jeg synes du bidrar med noe veldig verdifullt for vår bransje og ikke minst, til det norske markedet. 🙂

    • Jan-Ove 04/08/2015 at 16:01 #

      Som du sikkert har forstått så er jeg ikke helt ukjent med lange avhandlinger, så bare hyggelig det 🙂
      Veldig glad for at du opplever det jeg skriver som personlig, som man ville snakket i en vanlig samtale, for det er nettopp det jeg ønsker – og da har du helt rett, i at det ikke alltid er helt gramatisk korrekt (på ingen måte min sterkeste side)… Men, men… Lærer mens man går 🙂
      Takk for hyggelig kommentar, Kenneth, setter stor pris på det!
      //Jan-Ove

  11. Stephen Berg 05/06/2016 at 22:38 #

    Takk! Veldig inspirerende, så akk første video og, veldig bra! Jeg sitter selv og prøver lære en del om dette, her må det jobbes 🙂

    • Jan-Ove 09/06/2016 at 12:47 #

      Tusen takk for kommentar, Stephen!

      Hehe… Ja, selv jeg som jobber med dette til daglig føler det må jobbes på spreng, så du er ikke alene 😉

      Lykke til – og kom gjerne tilbake og fortell meg om resultater du får!

      //Jan-Ove

Legg igjen en kommentar