Hvordan Barack Obama bruker konverteringsoptimalisering

Hvordan Barack Obama bruker konverteringsoptimalisering (og 3 ting du kan lære av han)

At Barack Hussein Obama II er president i USA visste du sikkert. At han den 20. januar 2009 ble første afroamerikanske president i USA, visste du kanskje også.

Men…

Visste du at en av hemmelighetene bak Obamas suksess er strategisk konverteringsoptimalisering og bruk av data som grunnlag for beslutninger?

 

Gjennom 2008- og 2012-kampanjene har Obama for America teamet blant annet:

 Så hvordan bruker Obama konverteringsoptimalisering egentlig og hva kan du lære av han?

 

1_grønn

Obama bruker multivariat testing

Under en valgkamp er det til syvende og sist den som får flest stemmer som vinner. Men for å få flest stemmer er du avhengig av:

  1. Å kommunisere effektivt – gjennom betalt og fortjent media
  2. Å engasjere frivillige – til å bidra på ulike måter
  3. Å få donasjoner –  små og store pengebeløp for å finansiere kampanjen

Ikke nødvendigvis så langt unna det du trenger i din bedrift?

Kommunisere – Engasjere – Få mennesker til å ta handling

Testet 24 varianter

Under Obama-kampanjen tilbake i 2008 hadde Dan Siroker tittelen Director of Analytics og var ansvarlig for at Obama-teamet brukte data som grunnlag for bedre beslutninger.

På en tidlig fase i kampanjen satt de opp en splashside (se kontrollen under) – en enkel side som ble vist før du kom inn på selve hjemmesiden.

Hensikten med denne var å samle kontaktinformasjonen til brukerne slik at de kunne kommunisere direkte med disse via e-post senere.

Obama hjemmeside original

(Kilde)

For å forbedre konverteringsraten satte teamet opp en multivariat test i nå utdøde Google Website Optimizer.

Her kombinerte de 4 ulike varianter av CTA-knappen med 6 forskjellige typer media (3 bilder og 3 videoer) for et totalt antal av 24 (6×4) ulike kombinasjoner.

Hver bruker ble så tilfeldig vist en av disse 24 kombinasjonene hvorpå teamet målte hvor mange som fullførte skjemaet etter å ha sett den bestemte varianten.

 

Obama kampanjer-knapper

Varianter: Her er de 4 ulike variantene av CTA-knappen som ble brukt

(Kilde)

 

Fikk over $60 millioner ekstra

Variant A eller kontrollen hadde en konverteringsrate på 8,26%.

Gjennom testen fant de at kombinasjonen av «familiebildet» og «learn more»-knappen (se bildet under) hadde en konverteringsrate på 11,6%.

Dette er en forbedring på 40,3% fra kontrollen og denne varianten ble derfor selvsagt brukt.

Obama hjemmeside vinner

(Kilde)

Dersom vi legger til grunn at disse tallene holdt seg konstante gjennom hele kampanjen utgjorde dette løftet i konverteringsrate at teamet:

  • Samlet røflig 2.880.000 ekstra e-post adresser (gjennom hele kampanjen samlet de 10.000.000 e-post adresser mot 7.120.000 e-post adresser dersom de hadde brukt kontrollen)
  • Fikk engasjert 288.000 ekstra frivillige (forespørsler om å bli med som frivillig via e-post hadde en konverteringsrate på rundt 10%)
  • Samlet inn rett over $60 millioner ekstra i donasjoner (snitt-donasjonen fra e-post adressene som ble samlet under kampanjen var $21)

Dette er imponerende tall og viser virkelig kraften i konverteringsoptimalisering!

Å husk, dette ble oppnådd uten å bruke mer penger på annonsering – kun ved å øke konverteringsraten.

Du har vel lest innlegget mitt «Hva alle markedsførere og bedriftsledere bør vite om Konverteringsrate

2_grønn

Obama bruker A/B-testing

I markedsføringskontekst kan bildene og det visuelle innholdet du bruker bidra til at du lykkes stort eller være årsaken til at du taper kunder og salg til konkurrentene.

Hvorfor?

Jo, blant annet fordi:

  • grafikker og visuelt innhold er 43% mer effektivt i å overbevise oss til å ta handling
  • det forenkler, forklarer og formidler store informasjonsmengder bedre enn tekst

Et bilde sier mer enn 1000 ord, you know.

 

Visuell vs tekstbasert beskrivelse av det samme

Illustrasjon: Visuell kommunikasjon vs. tekstbasert kommunikasjon.

 

At bilder i tillegg gir merkevaren din identitet, skaper følelser og øker effekten vet Obama-teamet en hel del om.

Fikk 19% bedre effekt

Under valgkampen i 2012 gjorde de et eksperiment med dedikerte landingssider, og A/B-testing av bilder på disse, i tilknytning til en kampanje kalt «middag med Barack«.

Dette var en konkurranse der brukerne kunne vinne en gratis middag med Barack Obama og teamet ønsket å finne ut hvordan ulike bilder påvirket hvor mange som deltok i konkurransen.

Her er hva Kyle Rush, en av de som sto bak testen, sier:

«We had so many great pictures of the previous Dinner with Barack that we wanted to see which performed the best. In the following test we had two photos. The first was a medium shot of the President at the dinner table, but it didn’t have much context as you nothing was in view/focus. Previous tests showed that large photos with focus on the President increased conversions. The second photo had a wider frame that revealed the First Lady and two dinner guests. We hoped that users would be more likely to convert if they could see just how close they would be sitting to the President of the United States during dinner»

Kun ved å endre bildet økte de konverteringsraten med 19%.

Obama splitt-test bilde

(Kilde)

 

3_grønn

Obama optimaliserer e-postutsendelser

Majoriteten av de $690 donasjonsmillionene som Obama fikk inn online under 2012-kampanjen kom via e-postutsendelser og nyhetsbrev.

For å oppnå dette ble det ikke hodeløst pøst ut mail på mail til millioner av e-postadresser, men teamet hadde en strukturert prosess for testing og optimalisering av kampanjene.

Direktør for analyse under kampanjen, Amelia Showalter, forteller at:

We did extensive A-B testing not just on the subject lines and the amount of money we would ask people for, but on the messages themselves and even the formatting.

Ofte ble det testet så mange som 18 ulike varianter, før man plukket en vinner som man sendte ut til millioner av nyhetsbrevabonnenter.

Fikk over $2.000.000 ekstra i donasjoner ved å teste emnefeltet

For eksempel estimerte Showalter og teamet, basert på tester til mindre segment, at den mest effektive varianten av teksten i emnefeltet, «I will be outspent», ville samle inn $2.540.866 i donasjoner, mens den minst effektive, «The one thing the polls got right», kun ville dra inn $403.603.

Ikke bare er dette en differanse på $2.137.263 eller en forbedring på 529%, men vinnervarianten overgikk til og med estimatene og samlet inn hele $2.673.278.

 

obama eposter

 

(Kilde)

 

Hva kan du lære av dette?

Uavhengig om du personlig liker Obama eller om du er enig med politikken han fører eller ei, så kan du lære av kampanjene hans og måten han markedsfører seg på.

Han ble jo tross alt kåret til årets markedsfører i 2008 av AdAge.

1

Ikke stol på deg selv

Altfor mange beslutningstakere har lite til ingen peiling på hva som egentlig gir effekt og hvilke av markedsføringskronene som bare er penger ut av vinduet.

Men dette er ikke deg.

Du tar ikke beslutninger og kommer ikke med bastante utsagt om markedsføring basert på personlige preferanser og antagelser.

Du gjør som Obama.

Du tester. Du måler. Og du stoler på tallene.

2

Bildene du bruker har mye å si

Et bilde er ikka bare «kun et bilde».

Bildene dine sier noe om deg og de kommuniserer på godt og vondt til dine potensielle kunder.

Bildene dine kan skade resultatene dine (ofte uten at du engang er klar over det) – og bildene dine kan løfte resultatene betydelig.

Så gjør som Obama.

Invester i gode bilder og test som bare juling!

For husk:

Du har under 1 sekund på å gi et godt førsteinntrykk på hjemmesiden din – og det kan de rette bildene hjelpe deg å skape!

 

3_rød

Vær en smart markedsfører

Selv om du ikke går for å bli president eller har titalls millioner av dollar å investere i markedsføring, så må du som alle andre forvalte de markedsføringskronene du har etter beste evne.

Det gjør du ikke ved å gjøre det du alltid har gjort eller å ukritisk hive deg på den ene bølgen etter den andre.

Du gjør det ved å ha en strategisk og systematisk tilnærming til eksisterende og nye markedsføringstiltak.

Gjør som Obama:

Test – analyser – juster.

//Jan-Ove

P.s. Har du eksempler på andre CRO-caser nasjonalt eller internasjonalt?

Del gjerne og kom med spørsmål eller innspill i kommentarfeltet under.

Ingen kommentarer enda.

Legg igjen en kommentar