Hvordan sette opp A/B-test featured 480x200

Hvordan sette opp en A/b-test på under 3 minutter (uten teknisk kompetanse)

Er du en av de som tror at du trenger dyrt, teknisk utstyr eller må være over gjennomsnittet teknisk begavet for å kunne starte med A/b-testing på nettstedet ditt?

I denne artikkelen får du en video og en kort steg-for-steg-beskrivelse for hvordan du selv, gratis og med lite til ingen teknisk kompetanse, kan sette opp en enkel A/b-test på under 3 minutter (ble litt ivrig og gjorde litt mange endringer i videoen ja)  på under 9 minutter med Visual Website Optimiser.

Visste du at: En av de enkleste måtene å komme i gang med A/b-testing på er via dedikerte landingssider?

Les alt du bør vite om dedikerte landingssider og hvordan du kommer i gang.

VIDEO: Hvordan sette opp A/b-test med Visual Website Optimizer

7 steg til en ferdig oppsatt A/b-test

For deg som liker en steg-for-steg sjekkliste i skriftlig form så kan du følge den her.

1) Registrer en gratis konto 

Steg 1 - Registrer en gratis VWO-konto

Registrer en gratis VWO-konto

Gå til www.VWO.com og registrer deg for en gratis konto med Visual Website Optimizer (denne kan du bruke i 30 dager før du må gå over til betalt versjon).

2) Logg inn i kontrollpanelet

Steg 2 - Logg inn i VWO

Logg deg inn i VWO-kontrollpanelet med ditt brukernavn og passord.

Når du har registrert kontoen din går du til www.VWO.com, klikker på «login» oppe til høyre og logger inn med ditt brukernavn og passord slik at du kommer inn i kontrollpanelet ditt.

3) Legg til sporingskoden på nettstedet ditt

Steg 3 - lim sporingskoden inn på nettstedet ditt

Kopier og lim inn sporingskoden universelt på nettstedet eller siden du ønsker å A/B-teste

Inne i kontrollpanelet klikker du på «Settings» og videre på fanen «Installation Code». Her finner du en en liten kode-snutt som skal limes inn før </head>-taggen i kildekoden til publiserings-verktøyet ditt eller for siden du ønsker å splitt-teste.

Dersom dette er gresk for deg så klikker du på «send to developer»-knappen og sender dette til webredaktør, IT-avdelingen eller vedkommende som hjelper deg med nettsiden din. Det tar de 2 minutter å legge dette inn, men husk bare på å gjøre det universelt på siden din.

Når dette er gjort kan du lage så mange A/b-tester du vil uten å måtte gjøre flere slike endringer (så pust ut, slapp av, det værste er over 🙂 )

4) Sett opp en ny A/b-test-kampanje

Steg 4 - Sett opp en ny kampanje

Sett opp en ny A/B-test kampanje

Når sporingskoden er installert klikker du på «create» for å starte en ny kampanje og velger typen kampanje du ønsker å kjøre, for eksempel en vanlig A/b-test.

5) Lag en utfordrer til kontrollen:

Steg 5 - Lag en utfordrer

Lag en utfordrer til kontrollen. Versjon A og versjon B.

Legg inn URL til siden du ønsker å teste, i mitt eksempel brukte jeg EiendomsmeglerGuiden.no, og klikk «next» for å komme til editoren. Her klikker du på de ulike elementene, gjør endringer og lager en utfordrer til kontrollen (husk at dette er din lille sandkasse, her kan du leke, bli kjent med verktøyet og gjøre endringer uten at noe vises på selve siden enda).

Følg gjerne rådene om hva du kan og bør teste i guiden min om konverteringsoptimalisering.

6) Sett opp konverteringsmål:

Steg 6 - sett opp konverteringsmål

Sett opp konverteringsmål – velg den typen som passer ditt formål best.

Når du er ferdig med utfordreren klikker du på «next». Her ber VWO deg om å sette opp et konverteringsmål for A/b-testen. (En konvertering eller konverteringsmålet er den handlingen du ønsker å optimalisere). Her kan du sette opp et eller flere mål avhengig av hva som passer best for det du ønsker å teste og optimalisere og klikker på «next».

7) Gå gjennom og publiser:

Steg 7 - Start kampanjen

Det siste du nå må gjøre før A/B-testen din går live er å se over at alt ser bra ut, klikke på den grønne «finalize»-knappen og så klikke på «start now»-knappen for å kjøre i gang A/B-testen din.

Gratulerer, dersom du har fulgt stegene over skal nå A/B-testen være live på nettstedet ditt.

Se resultatene

Når testen har kjørt en stund og samlet data, vil du kunne se resultatene under fanen «detailed report».

Steg 8 - se resultatene

Når A/B-testen har kjørt en stund og samlet data vil du kunne se resultatene under «detailed report»-fanen.

Oppsummering

Som du har sett, så trenger det ikke være verken komplisert, dyrt, eller ta lang tid å komme i gang med A/B-testing.

Du må på ingen måte ta det til Barack Obama nivå med det første, men ved å følge stegene over og se hvordan jeg gjorde det i videoen kan du helt selv (muliges med minimalt av hjelp) sette opp og komme i gang på noen få minutter allerede i dag.

Så hva venter du på?

Sett i gang, bli kjent med verktøyet, sett opp en A/B-test og kom tilbake hit og fortell om dine erfaringer i kommentarfeltet under.

//Jan-Ove

P.s. Hva er dine beste VWO-tips? Og hvilke resultater har du klart å skape med A/B-testing?

Bidra gjerne og kom med spørsmål eller innspill i kommentarfeltet under.

2 Responses to Hvordan sette opp en A/b-test på under 3 minutter (uten teknisk kompetanse)

  1. Brit Evensen 08/03/2015 at 21:07 #

    Vwo, bruker du den først og fremst på nettsider og ser hvasom konverterer best eller på landingssider også?Har laget 2 sett landingssider som skal knyttes opp mot face annonse og i unbounce er det jo innebygd A/B testing?

    • Jan-Ove 09/03/2015 at 10:07 #

      Hei Brit,

      Vi bruker stort sett egentlig VWO når det er snakk om splitt-testing på «vanlige nettsider», altså ikke dedikerte landingssider som du for eksempel lager i Unbounce (nettopp fordi du har A/B-testing bygget inn i Unbounce-løsningen – som du jo også sier ;-)).

      //Jan-Ove

Legg igjen en kommentar