Hvordan sette opp Google Analytics og målsporing

Hvordan sette opp målsporing i Google Analytics

Det første steget for å forbedre konverteringsraten din, er å sette opp verktøy slik at du faktisk kan finne ut hva den er.

Det finnes flere løsninger på dette, men den mest vanlige er med Google Analytics, et gratis effektmålings- og analyseverktøy fra Google.

I dette innlegget viser jeg deg steg for steg:

  1. Hvordan du registrerer deg for gratis tilgang til Google Analytics
  2. Hvordan du oppretter en konto for ditt nettsted
  3. Hvordan du kobler Google Analytics til nettstedet ditt
  4. Hvordan du setter opp målsporing i Google Analytics slik at du finner konverteringsraten din

(P.s. Synes du det er stress med effektmåling så kan den raskeste måten å komme i gang (uten å måtte være teknisk-anlagt) være å bruke dedikerte landingssider. Les alt du bør vite om dedikerte landingssider her).

Dersom du alt har tilgang til Google Analytics, har opprettet en konto for ditt nettsted og koblet Google Analytics til nettstedet ditt slik at du kan se data om det, hopper du direkte til steg 4.

 

1_grønn

 

Registrer deg for gratis tilgang til Google Analytics

 

1A) Gå til http://www.google.no/analytics

 

Finn Google Analytics

 

1B) Klikk på “logg inn” eller “opprett en konto”

 

Logg deg inn i kontrollpanelet til Google Analytics

 

1C) Dersom du klikker «opprett en konto» kommer du til en oversiktsside som forklarer deg kort hva du må gjøre for å komme i gang med Google Analytics. Her klikker du på «Registrering»-knappen.

 

Registrer deg for Google Analytics for første gang

 

2_grønn

Opprett en konto for ditt nettsted

 

2A) Fyll ut informasjon om ditt nettsted

 

Fyll ut informasjon om ditt nettsted

 

 

Dersom du ikke automatisk kommer til skjermbildet over klikker du på «Administrator» –> «Opprett en ny konto» i din konto.

 

 

Hvordan opprette ny konto

 

2B) Klikk “få sporingsID”-knappen

 

Få sporingsID

 

OBS: Dersom du har nettbutikk og ønsker utfyllende data om for eksempel omsetningstall må du slå dette på under «Administrator» –> «vis» –> «innstillinger for netthandel». Les mer om oppsett av Google Analytics for netthandel.

For avanserte brukere kan sporing på tvers av domener og hendelsessporing (event-tracking) også være nyttig.

 

3_grønn

Legg sporingskoden (sporingsIDen) til på nettstedet ditt

 

3A) Kopier koden

 

Kopier sporingsIDen

 

Dersom du ikke automatisk kommer til sporingsIDen finner du den under fanen «Administrator» –> «Sporingskode»

 

Finn sporingsIDen

 

3B) Legg den til (lim den inn) rett før </head>-taggen universelt på nettstedet ditt. Dette kan virke litt avansert, men er utrolig enkelt og gjort på 2 minutter.

 

Headen før Google Analytics sporingskode

Hvordan koden ser ut uten Google Analytics sporingskoden

 

Headen etter Google Analytics sporingskoden er installert

Hvordan koden ser ut med Google Analytics sporingskoden

 

 

Alternativ 2) Dersom du ikke ønsker å implementere koden selv kan du sende denne til IT- eller webansvarlig eller byrået du bruker.

 

Alternativ 3) Bruk Google Tag Manager for å samle og implementere denne og andre verktøy som krever en kode-snutt på nettstedet ditt. Les mer om Google Tag Manager.

 

4_grønn

 

Sett opp målsporing i Google Analytics

 

Når du har gjennomført stegene over samler Google Analytics nå data fra nettstedet ditt. Men for at det automatisk skal samle informasjon om og registrere konverteringsraten din trenger du å sette opp målsporing.

Slik setter du opp enkel målsporing i Google Analytics:

4A) Gå til «Administrator» –> «Mål»

 

Finn mål i Google Analytics

4B) Klikk på den røde «+ Nytt mål»-knappen

 

Lag et nytt mål

 

4C) Måloppsett: Velg måltype som passer med ditt mål (fra mal eller tilpass selv)

 

Måloppsett - Velg type mål fra mal eller tilpasset mål

 

 4D) Målbeskrivelse: Gi målet ditt et passende navn og velg type.

Dersom du ønsker å måle et salg, henvendelse via skjema eller nedlasting velger du «mål» som type. Da legger vi til en bekreftelsesside i neste steg.

 

Målbeskrivelse - Gi målet ditt et navn og hvordan du ønsker å måle det

 

4E) Måldetaljer: Her legger du til URLen til siden som skal bekrefte at målet er blitt gjennomført. Dersom bekreftelsessiden har URLen http://www.mittdomene.no/takk skriver du kun inn /takk.

I tillegg kan du legge til informasjon om hvor mye en gjennomføring av dette målet er verdt for deg under «verdi», samt en trakt – dersom du har en bestemt bane trafikken følger mot målet.

Når du er ferdig klikker du på den blå «Opprett et mål»-knappen i bunn.

 

Måldetaljer i Google Analytics målsporing

 

4F) Når du er ferdig ser du denne oversikten med målene dine

 

Fullført oppsett av mål

 

Oppsummering

Dersom du har fulgt stegene over vil nå Google Analytics samle generell data om dine besøkende, i tillegg til å spore antall konverteringer som blir gjennomført via målsporing.

Dersom du i tillegg tagger lenkene dine fra de ulike trafikkildene med UTM-tags, vil du også få full kontroll på antall besøkende, konverteringsraten og antall konverteringer fra trafikkildene og få muligheten til å sammenligne disse slik at du kan se hvilke som gir best effekt. Sjekk ut Google sitt verktøy for dette her.

Google UTM-tool builder.

Siden Google Analytics samler enorme mengder informasjon og kan virke overveldende er det å anbefalle å sette opp egne rapporter – custom dashboards – for å få ut de tallene som er viktige for deg. Se og finn eksempler på rapporter du kan bruke her.

Du finner uansett en enkel oversikt over målene dine under fanen «Rapportering» –> «Konverteringer –> «Mål» –> «Oversikt» som vist på bildet under.

 

Oversikt over mål i Google Analytics

BONUS – Hvordan du måler telefonsamtaler: Klikk her så kan jeg sende deg en PDF med mitt hemmelige superverktøy som jeg bruker for å vite nøyaktig hvor mange telefonhenvendelser en kampanje generer.

 

//Jan-Ove

P.s. Jeg er ingen Analytics-guru, men det er kanskje du – har du noen gode tips å dele om Google Analytics og målsporing?

Bidra gjerne og kom med spørsmål eller innspill i kommentarfeltet under.

8 Responses to Hvordan sette opp målsporing i Google Analytics

  1. Aina 28/03/2015 at 13:41 #

    Hei Jan-Ove!

    Fulgte «oppskriften» din, og den funker kjempefint 🙂

    Jeg er absolutt ingen IT-guru, og trenger det forklart steg for steg. Det gjorde du og det var i tillegg forståelig! Hurra 🙂

    Så tusen takk for hjelpen – nå er det bare å vente på at «analytics-svarene» skal strømme inn 😉

    Mvh Aina

    • Jan-Ove 28/03/2015 at 13:48 #

      Fantastisk kjekt å høre, Aina! Kom gjerne tilbake å fortell om erfaringene og resultatene dine når du får testet litt.

      God påske!

      //Jan-Ove

  2. Marius 22/04/2015 at 01:45 #

    Hei, lurer på Google har endret hvordan man gjør oppsettet for konverteringer. Jeg vil gjerne spore handelen på nettsiden http://www.smart-kit.no. Når kunder fullfører et kjøp videresendes de til denne:

    /checkout/order-received/

    Det har vært et par salg de siste dagene, men vises ikke (Google forteller antall salg de siste 7 dagene for å bekrefte).

    Vet du hva jeg gjør feil?

    • Jan-Ove 21/09/2015 at 12:18 #

      Hei Marius,

      Vanskelig å vite konkret hva det kan være uten å se hva du har gjort.

      Jeg ville startet med å feilsøke her: http://screencast.com/t/Gt82fdfH

      //Jan-Ove

    • Halvard 12/02/2016 at 19:45 #

      Fungerte dette for deg Marius? Jeg har samme problemet med WooCommerce.

  3. Siv 21/09/2015 at 11:42 #

    Hei
    Finner ikke ut hvor jeg skal legge sporingskoden på nettstedet mitt.:-)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Hvordan legge til Google Analytics på nettsiden din  - 23/02/2016

    […] til å skape bedre innhold. For mer informasjon om målsporing og hvordfan dette settes opp: Målsporing Ta kontakt med oss om du ønsker mer […]

Legg igjen en kommentar