Hvordan skrive så det selger – Intervju med Christine Calvert

En utrolig viktig del av arbeidet med konverteringsoptimalisering er copywriting – det å kunne skrive tekster som engasjerer, beveger og får brukeren til å foreta handling.

(Se bare hvordan ordene på CTAen i denne casen økte konverteringsraten med 67,9% for Norges største årlige olje- og gassmesse).

Da jeg var i Oslo i forbindelse med forelesningen min på Markedshøyskolen, var jeg så heldig å få tilbringe noen timer sammen med Norges eneste Tekstdoktor, Christine Calvert.

For deg som ikke kjenner Christine, så er hun forfatter av bøkene «Skriv for nettet – kort og godt» og «Skriv så det selger«, hun har vært faglig studieleder for Digital markedskommunikasjon på Norges Kreative Høyskole og har jobbet med skriving og innholdsutvikling i 25 år.

I dette intervjuet deler Christine sine beste tips til deg som ønsker å skrive effektivt og overbevisende slik at du får dine lesere og besøkende til å konvertere og handle slik du ønsker de skal.

Intervju: Tekstdoktors tre beste tips til deg som vil skrive effektivt og overbevisende

Så til deg som heller liker å lese, her er en kjapp oppsummering fra video-intervjuet over:

1_grønn

Skriv dårlig først

Altfor mange sitter og forsøker å skal skrive introen eller tittelen på teksten sin, men får det ikke til.

For å komme over «skrivesperra» bør du heller bare skrive ukritisk først for å komme i gang. Så kan du finpusse, se på struktur og skrive godt etterpå.

Les også: Alt du bør vite om dedikerte landingssider.

Et godt tips kan være å bruke en kreativ øvelse som heter «friskriving».

Med friskriving setter du alarmen på klokka eller mobilen din på ti minutter. Så starter du bare å skrive absolutt alt du kommer på. Hvert eneste ord og tanke som du kommer på skal ned på papiret (eller Word-dokumentet) helt til klokka ringer.

Denne øvelsen vil hjelpe deg komme over skrivesperra og lettere la skrivingen flyte.

2_grønn

Skriv for brukeren

Hvem er din ideelle kunde egentlig?

Hva er det han eller hun virkelig trenger?

Ikke skriv innenfra og ut. Ikke skriv selvsentrert.

Ikke skriv om det fantastiske produktet eller tjenesten din, men vis at du forstår målgruppen din ved å beskrive deres situasjon og problem klart og tydelig og gi dem nyttig og relevant informasjon og løsninger som virkelig hjelper dem med problemet de opplever.

Les også: Slik kommer du i gang med A/B-testing.

Tenk gjerne igjennom:

  • Hvilket språk identifiserer denne målgruppen seg med? 
  • Hvordan er situasjonen som din målgruppe er i?
  • Hvilke problem er det målgruppen din har og som produktet ditt løser?

 

3_grønn

Skriv om fordeler

Ikke forelsk deg i løsningen din, men forelsk deg i problemet til kunden og at du virkelig skal forstå det.

Da blir det mye lettere for deg å «oversette» egenskapene ved produktet eller tjenesten din til fordeler som brukeren og din potensielle kunde virkelig forstår og kan relatere til.

  • Egenskaper er detaljer ved et produkt.
  • Fordeler er hva dette betyr for deg som bruker.

La oss ta et eksempel.

Skjermen til den nye Apple Macbook Pro er en 15 tommers retina skjerm med 5 millioner bildepunkter (egenskaper).

Men hva betyr dette for deg som bruker?

Jo, det betyr at du kan retusjere bilder eller redigere hjemmevideo i HD-kvalitet med en utrolig skarphet (fordel).

Macbook Pro Retina

(Skjermdump: Apple.no)

«Hemmeligheten er å skrive tekster som skaper bilder i hodet på folk» – Christine Calvert

La oss ta et kort eksempel til:

Hvilken av disse to setningene skaper det beste visuelle bildet i hodet ditt av bagasjerommet til min nye bil?

  • Bagasjerommet i bilen rommer 500 liter
  • Bagasjerommet i bilen har plass til fem store kofferter

Oppsummert

For å skrive tekster som virkelig selger, uavhengig om det er annonsetekster, tekst til landingssider, e-poster eller bloggposter, så er hemmeligheten at du virkelig må forstå hvem målgruppen og brukeren din er – for så å gi dem nyttig, relevant og verdifull informasjon som hjelper dem.

Claude Hopkins

Markedsføringens far: Claude Hopkins

Claude Hopkins, en av mine store markedsføringshelter, skrev følgende i sin bok Scientific Advertising:

«Remember that the people you address are selfish, as we all are. They care nothing about your interest or profit. They seek service for themselves. Ignoring this fact is a common mistake and a costly mistake in advertising»

Tusen takk til Christine, og så håper jeg dette var verdifullt for deg!

//Jan-Ove

P.s. Er slike intervju nyttig for deg? Vil du jeg skal gjøre flere?

Del gjerne og kom med spørsmål eller innspill i kommentarfeltet under.

,

6 Responses to Hvordan skrive så det selger – Intervju med Christine Calvert

  1. Thomas 01/05/2015 at 22:48 #

    Knallbra! Mer slikt 🙂

    • Jan-Ove 02/05/2015 at 14:02 #

      Takk for tilbakemelding, Thomas!
      Blir deg neste 😉
      //Jan-Ove

  2. Kristin 02/05/2015 at 21:16 #

    Kjempebra. Christine er flink og kul, og det er du også 🙂
    Bloggen min er et par mnd gammel nå, og det er utrolig spennende å se dynamikken i hva som treffer.

    • Jan-Ove 04/05/2015 at 13:14 #

      Tusen takk for tilbakemelding, Kristin!
      //Jan-Ove

  3. Alexander Arnesen 04/05/2015 at 10:50 #

    Veldig bra!

    • Jan-Ove 04/05/2015 at 13:13 #

      Tusen takk, Alex!
      //Jan-Ove

Legg igjen en kommentar