Hvorfor du ALDRI må sende kampanjetrafikk til hjemmesiden din

Er det viktig for deg å generere henvendelser fra potensielle kunder?

Betaler du for Facebook-, Google- eller banner-annonsering?

Sender du trafikken (les: de besøkende) til hjemmesiden din?

Dersom du svarte “ja” på spørsmålene over så er det stor sannsynlighet for at du kaster hundre, ja kanskje tusenvis av kroner ut vinduet hver eneste dag!

Hvorfor?

Fordi dedikerte landingssider er bedre enn vanlige hjemmesider til å konvertere trafikk og besøkende om til leads og kunder.

Helt konkret så kan du med dedikerte landingssider få:

  • høyere konverteringsrate – fordi dedikerte landingssider forenkler og forbedrer konverteringsopplevelsen for brukerne dine
  • lavere CPC (cost per click) – fordi dedikerte landingssider gir deg høyere gjennomgående relevans og kvalitetsrating
  • lavere CPA (cost per aquisition eller anskaffelseskostnad på godt norsk) – fordi dedikerte landingssider gir deg flere henvendelser for samme annonseinvestering

Men ikke bare ta mitt ord for det, her er flere konkret eksempler på at det er hold i denne påstanden.

Eksempel 1: Økte konverteringsraten fra 5% til 20%

Etter at Your Search Advisor fikk kundene sine over til å bruke dedikerte landingssider i stedenfor hjemmesider på betal per klikk-kampanjene har konverteringsraten økt med 400%

For én spesifikk kunde, en lokal boligutvikler i Virginia, der konverteringsraten på hjemmesiden tidligere var 5%, klarte de å forbedre denne til 20% med dedikerte landingssider og A/B-testing.

Landingssidene ga 4 ganger flere henvendelser for samme annonseinvestering.

 

YSA: Resultater fra dedikerte landingssider

Eksempel 2: Økte konverteringsraten med 147,38%

Turbuss Vest er en totalleverandør av persontransport-tjenester i Hordaland og i forbindelse med en kampanje i Google Adwords testet vi forskjellen på dedikerte landingssider opp mot deres vanlige hjemmeside.

Hjemmesiden fikk en konverteringsrate på 8%, det vil si at for hver 100 besøkende så fikk de 8 henvendelser.

De tre forskjellige dedikerte landingssidene vi testet fikk i snitt en konverteringsrate på 19,79%, som vil si at for hver 100 besøkende så fikk de nesten 20 henvendelser.

Landingssidene forbedret effekten med 147,38%.

 

TBV: Hjemmeside vs. landingsside

Eksempel 3: Økte konverteringsraten med 1107,34%

Når det australske byrået Marketing Results jobbet med en kunde i Advokat-bransjen, som forøvrig skal sies å ha rimelig røff konkuranse i Adwords, sendte de først trafikken til hjemmesiden (som de fleste andre også gjør).

Her konverterte trafikken på rundt 0.71%.

Med en ny dedikert landingsside klarte de å forbedre konverteringsraten til 8.57% – en forbedring på hele 1107,04%!

Landingssider ga en forbedring på 1107,04%

MR: Resultater fra dedikerte landingssider

Bonus eksempel: Den hybride hjemmesiden

Dersom ikke disse 3 eksemplene jeg nettopp har vist deg, i tillegg til disse 3 gode grunnene, er nok til å overbevise deg om effekten av dedikerte landingssider, så skal du få en liten bonus helt på tampen.

For har du lagt merke til en aldri så liten webdesign-trend som har blomstret kraftig opp det siste året?

Stadig flere bedrifter, spesielt de som lager SAAS-løsninger eller apper, er strukturert som dedikerte landingssider.

Se bare på Twitter sin hjemmeside, eller Dropbox under, eller bare tenk på hvordan hjemmesiden til søkemotoren Google ser ut.

Hybrid hjemmeside: Dropbox sin hjemmeside er bygget på samme prinsipper som dedikerte landingssider.

Og det virkelig interessante er jo at dette er produkter og tjenester som i all hovedsak selges 100% online!

Av selskaper som bruker enorme ressurser på testing og optimalisering for å finne ut hva det er som egentlig fungerer.

Og dersom de gjør hjemmesidene mer og mer lik landingssider, så er det vel helt sikkert en grunn til det, tror du ikke?

Oppsummering:

Dedikerte landingssider hjelper deg å øke konverteringsraten slik at du får flere leads og henvendelser fra dine digitale kampanjer.

Hovedgrunnen er fordi dedikerte landingssider er designet rundt en spesifikk hensikt, som matcher intensjonen til annonsen, som brukeren klikket på for å nå frem til siden din.

Les også: Alt du må vite om Konverteringsoptimalisering på under 120 sekunder.

Dersom du sammenligner dette med din vanlige hjemmeside, som vanligvis er laget for en mer generell hensikt, tilpasset ditt overordnede brand og fullspekket med ulike budskap, menyer og lenker som jeg kan trykke på – så er det ikke vanskelig å forstå hvorfor du for alt i verden ikke må sende dine besøkende hit dersom du har en spesifikk handling du ønsker at jeg skal gjennomføre (som å fylle ut et skjema eller ringe et nummer for å be om et møte eller pristilbud fra deg).

Oli Gardner, Co-founder av Unbounce og en av verdens fremste på optimalisering av landingssider sier:

“Never. Start. A. Marketing. Campaign. Without. A. Dedicated. Landing. Page.”

 

illustrasjon-hjemmeside-trafikk

Så slutt å send kampanje-trafikken din til hjemmesiden, få opp en dedikert landingsside og slutt å kast enda flere markedsføringskroner ut vinduet!

//Jan-Ove

Bidra gjerne og kom med spørsmål eller innspill i kommentarfeltet under.

9 Responses to Hvorfor du ALDRI må sende kampanjetrafikk til hjemmesiden din

  1. Kjell Roger Eriksen 09/05/2015 at 09:12 #

    Veldig gode poeng som er skrevet på en slik måte som de fleste kan forstå. Takk for gode råd. Bra jobba ! 🙂

    • Jan-Ove 09/09/2015 at 13:14 #

      Takk for tilbakemeldingen, Kjell Roger – og bare hyggelig 🙂

      //Jan-Ove

  2. Tommy van Wallinga 26/08/2015 at 18:19 #

    Hei. Stort sett så er jeg veldig enig i det du skriver her om at dedikerte landingssider er bedre enn å linke til hjemmesiden:

    » Fordi dedikerte landingssider er bedre enn vanlige hjemmesider til å konvertere trafikk og besøkende om til leads og kunder. »

    Men jeg vil jo si at det ikke alltid stemmer. Om hjemmesiden er optimalisert for konverteringer og konverteringsraten er kjempehøy, så tror jeg faktisk ikke at landingssiden vil øke konverteringene. Nå tenker jeg på et konkret eksempel og det er min gode kunde: http://skapnett.no – Alle besøk fra Google annonsering blir sendt direkte til forsiden og med meget gode resultater.

    Det er ikke alltid at kunden ønsker å komme i kontakt. Noen ganger ønsker de å finne ut hvor Skapnett holder til, eller bare sjekke hvilke garderober Skapnett tilbyr. Så vi har gjort alt dette meget tilgjengelig fra første side øverst. Og alle linker er hyppig brukt..

    • Jan-Ove 09/09/2015 at 13:14 #

      Hei Tommy,

      Først, tusen takk for kommentar – det setter jeg stor pris på!

      Enig i at en hjemmeside som er/blir kontinuerlig konverteringsoptimalisert kan fungere godt, men min erfaring er at det uhyre skjeldent er tilfelle.

      Hva som er best for kunden avhenger slik jeg ser det av 1) hva han selger 2) til hvem, og 3) hva som er målsetningen med kampanjen. Så i tilfelle med Skapnett kan det godt være at en vanlig hjemmeside som er optimalisert for konverteringer er den beste løsningen. Men som jeg har skrevet flere ganger tidligere på bloggen så er testing nøkkelen til å finne ut av dette (og ikke bare anta) 🙂

      Har du/dere forresten testet å sende trafikken til Skapnett til en dedikert landingsside forresten? Bare for å sjekke forskjellen?

      Hadde vært kult å prøve da om ikke annet 😉

      Alt godt,
      Jan-Ove

  3. Rune 18/10/2015 at 00:29 #

    Tusen takk for mange gode tips!
    Jeg forstår at landingssider er genialt hvis en ønsker flere epostmottakere eller vil at kunden legger igjen tlfnr. for å bli oppringt, men jeg lurer på hvordan dette skal legges opp for oss som selger konkrete varer i nettbutikk. Jeg tenker også på når vi allerede har epostadressen og gjør masseutsendelser den veien. Skal linker i epostene også lede til landingssider istedenfor produkter eller nyhetssider i nettbutikken? Når/hvor skal mottakeren ledes videre inn på produktsiden(e)? (det er jo tross alt der konverteringen kommer)

    • Jan-Ove 27/10/2015 at 08:02 #

      Takk for tilbakemeldingen, Rune!

      Når det kommer til nettbutikker så er et tips å bruke prinsippene vi benytter når vi bygger dedikerte landingssider på «landingssidene» til produkt-sidene dine. Men jeg har også sett flere nettbutikker øke salget ved å sende trafikken først til en «click-through»-landingsside (les mer her om click-through sider her: http://www.konverteringsbloggen.no/landingssider/#3-typer-landingssider) for så å sende de videre til det rette produktet i nettbutikken, f.eks. som dette –> http://unbouncepages.com/rebounder/.

      Disse tingene fungerer godt på produkter som kundene ikke kjenner til og der det kreves en del «utdanning» til for å få kunden til å forstå
      1) hva produktet er
      2) hva det handler om
      3) hvem det er for osv…

      Håper det gir mening 🙂

      //Jan-Ove

  4. Pål Petersen 04/11/2015 at 11:58 #

    Liker artikkelen veldig godt. Den peker på et vesentlig poeng ift å oppnå høyere avkastning på medieinvesteringer. De fleste annonsører lager kampanjer som skal drive trafikk til egne sider for så å konvertere. Når og hvis du lykkes med dette, så er det essensielt at konverteringssiden er adaptiv til annonsebudskapet. Hvis ikke mister du salget eller store deler av et mulig salg. Sett at jeg lar meg engasjere av en bannerannonse fra en leverandør av fuktighetskrem for menn. Så går jeg til leverandørens hjemmeside og blir møtt av et massivt budskap og et produktutvalg som først og fremst er tilpasset kvinner. Dette er en typisk situasjon. Det er akkurat som i den analoge verden. Sett at du ved en feiltakelse havner i H&M sin undertøysavdeling for kvinner. Hva gjør du? Jo du kjapper deg ut. Sånn er det også når du kommer inn i en digital butikk med et sett forventinger og så blir du møtt med noe helt annet, og/eller generelt budskap. Dedikerte landingssider er en god start, men fremtiden er responsive hjemmesider som tilpasser seg hvert segment eller hver bruker med relevant innhold, basert på sanntidsdata. Mange norske mediehus er i ferd med å ta i bruk sanntidsdata for å bli kunderesponsiv. Det krever sterke teknologiske løsninger, som feks Amazon bruker. Slike løsninger er nå tilgjengelig for alle andre også, som vil.

    • Jan-Ove 04/11/2015 at 12:08 #

      Hei Pål – og tusen takk for god og hyggelig kommentar!

      Helt enig! Dynamisk og brukertilpasset innhold er fremtiden (som alt er her)!

      Har du noen forslag til ressurser på dette for meg og eventuelle andre lesere av bloggen som vil lære mer?

      //Jan-Ove

      • Pål Petersen 04/11/2015 at 12:14 #

        Hei Jan-Ove,

        Svaret er ja, det har jeg. Foreslår at vi tar en prat, bedre det. Og så kan du se om det gir grunnlag for å berike bloggen med konkrete eksempler på hva det vil si i praksis å være datadrevet.

        Mvh.Pål

Legg igjen en kommentar