Gjesteforlesning på Markedshøyskolen: Hvorfor trafikk og «synlighet» ikke lenger er nok (og hva du også må gjøre i 2015)

Forrige torsdag ble jeg invitert av KP Lund til å komme på Markedshøyskolen og gjesteforelese for #Dig2100-studentene.

Temaet for forelesningen var «Hvorfor trafikk og synlighet ikke lenger er nok (og hva du også må gjøre i 2015)» og i dette blogginnlegget kan du se presentasjonen min (litt lengre nede) + få en kort oppsummering av de 3 viktigste punktene.

Jeg er godt vant til å stå forran mange mennesker å presentere, men forelesningssettingen har jeg ikke vært borti før så jeg var rett og slett litt spent.

Noe særlig bedre ble det heller ikke når min gode venn (og meget habile foredragsholder) Thomas Moen hadde forelesning i timen før meg.

Uansett, tilbakemeldingene å regne ser det ut som dette var nyttig og som den enkle sjel jeg er setter jeg selvsagt stor pris på feedback og gode ord – så tusen, tusen takk!

Skjermdump: Tilbakemelding fra @AlexanderNeely

Skjermdump: Tilbakemelding fra @AlexanderNeely

Skjermdump: Tilbakemelding fra @KrisseBerg

Skjermdump: Tilbakemelding fra @KrisseBerg

Skjermdump: Tweet fra @ceciliestaude

Skjermdump: Tweet fra @ceciliestaude

Ser til og med ut som Cecilie Staude lærte en ting og to om dedikerte landingssider på grunn av sammendraget til Christopher fra forelesningen.

Les også oppsummeringen til Samira og Maria fra forelesningen.

Skjermdump: Tweet fra @ceciliestaude

Skjermdump: Tweet fra @ceciliestaude

Men den kjekkeste tilbakemeldingen som både gjør meg stolt og veldig ydmyk er denne – så utrolig gøy å kunne inspirere og hjelpe.

Skjermdump: Tilbakemelding fra @tine_helen

Skjermdump: Tilbakemelding fra @tine_helen

Les innlegget til Tina Helen her.

Så til deg som ikke var tilstede, her er presentasjonen min + 3 ting du kan lære fra forelesningen.

Slides fra forelsning hos Markedshøyskolen 09.04.2015

Oppsummert: 3 ting du kan lære fra forelesningen min på Markedshøyskolen:

1_grønn

Ingen vil ha trafikk og synlighet i seg selv, men det du tror synligheten gir deg

Det hjelper deg overhode ikke med tusenvis av besøkende dersom ingen (eller alt for få av de) gjør det du vil de skal gjøre.

Skjermdump: Frida Marie

Ikke bare det, men det er også grunnleggende å forstå at trafikk og synlighet i seg selv er ikke det vi vil ha, men det er det vi tror trafikken gir oss vi er ute etter.

Eksempel: Det er ikke kjæresten du vil ha, men det man tror kjæresten vil gi deg (evt. du gi til kjæresten :)) i form av:

  • Lange turer i skog og mark
  • Romantiske kvelder
  • Noen å dele dine dypeste tanker og følelser med
  • En som forstår deg og lytter
  • Kyss, klapp, klem… og alt det andre greiene

På samme måte er det med trafikk og synlighet også, det er ikke trafikken du ønsker, men det du tror mer trafikk og mer synlighet vil gi deg, nemlig:

  • flere leads
  • flere henvendelser
  • flere kunder
  • økt salg
Men misforstå meg rett. Jeg sier ikke at trafikk og synlighet ikke er nødvendig, det jeg prøver å si er at synligheten er ikke det endelige målet i seg selv. Og at det i alt for stor grad kun blir fokusert på trafikk, synlighet og at du «må jo være på _______ [Sett inn navnet på den siste sosiale medier farsotten her].

2_grønn

Det finnes kun 3 måter å få mer butikk på…

…og dersom noen sier noe annet til deg er det enten fordi 1) de lyger eller 2) de rett og slett ikke vet bedre.

Så for å øke omsetningen din må du enten:

  1. Få flere kunder – flere som kjøper ditt produkt eller tjeneste (denne er det de aller fleste fokuserer på).
  2. Øke gjennomsnitlig transaksjonsverdi – få de som kjøper til å kjøpe mer (som for eksempel når de på McDonald´s alltid spør «Do you want fries with that?«).
  3. Øke gjennomsnitlig kjøpsfrekvens – få de som kjøper til å kjøpe oftere

Spørsmålene du må stille deg da er:

  • Hva kan jeg gjøre for å få de som kjøper til å kjøpe mer? 
  • Hva kan jeg gjøre for  å få de som kjøper til å kjøpe oftere?

3_grønn

2 ting du kan gjøre for å få flere kunder på nett

For å få flere kunder online kan du enten

  1. Drive mer trafikk (eller besøkende) til nettstedet ditt – også kjent som «være mer synlig», eller…
  2. Bli bedre i å få dine besøkende til å gjennomføre den handlingen du ønsker at de skal gjennomføre – også kjent som «å få dine besøkende til å konvertere«

Så hva fokuserer du på?

Kun mer trafikk?

I så fall er det kanskje på tide å se nærmere på hvordan du kan få flere av dine besøkende til å konvertere gjennom konverteringsoptimalisering, dedikerte landingssider og A/B-testing.

Ikke bare får du da flere leads, henvendelser og kunder uten å bruke mer penger på annonsering, men du reduserer også anskaffelseskostnaden din.

Illustrasjon: 2 måter å få flere kunder

De 2 eneste måtene å få flere kunder på online: Enten kan du doble trafikken eller så kan du doble konverteringsraten (eller begge deler såklart!)

 

Vil du lære mer?

Dersom du ikke alt er komt igang med konverteringsoptimalisering, men synes det er interessant og vil lære mer så er min anbefalning å:

  1.  Les deg opp på grunnleggende CRO i denne guiden her.
  2. Sett opp Google Analytics og målsporing slik at du får full kontroll på tallene dine (det nytter ikke med testing og optimalisering dersom du ikke har en baseline eller et skikkelig sammenligningsgrunnlag). + at du kan også bruke verktøy som Hotjar eller Qualaroo for å få kvalitativ feedback fra dine besøkende.
  3. Begynn å bruke dedikerte landingssider på alle dine kampanjer og kjør enkle A/B-tester for å finne ut hva som får dine besøkende til å konvertere.

//Jan-Ove

P.s. Hva er ditt beste tips for å bedre effekt fra din digitale markedsføring?

Kom gjerne med innspill eller spørsmål i kommentarfeltet under.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Et stikk i riktig retning | Tina Helen Bergem - 28/04/2015

    […] Tilbaketråkk: Gjesteforelesning på Markedshøyskolen 09.04.2015 […]

Legg igjen en kommentar