Dette er KonverteringsBloggen

Jan-Ove Torsvik ute, svart-hvittHei, jeg heter Jan-Ove Torsvik.

Jeg er gründer, selvutnevnt optimaliseringsnerd og står sammen med kollegaen min Tommy Kroken, bak KonverteringsBloggen.

Jeg hjelper jeg gründere, bedriftsledere og markedsansvarlige få flere kunder og økt salg (uten å bruke mer penger på annonsering) gjennom konverteringsoptimalisering og dedikerte landingssider.

I tillegg holder jeg foredrag om hvordan bedrifter får mest mulig igjen for hver krone som investeres i markedsføring, har startet MaxResultat.no (som sagt, sammen med Tommy), og står bak blant annet SuperSider og WorkCation.

Jeg er gift med min vakre Vibeke, bor for tiden i Fuengirola og har en umettelig lidenskap for spennende mennesker, prosjekter og ideer.

Sånn, det får være nok om meg…

Hvorfor eksisterer KonverteringsBloggen egentlig?

Med over 300.000 norske blogger (over 500.000 i følge noen) fra FotballFrue og Fitnessbloggen til HansPetter.info og CecilieTS – hvorfor i alle dager nok en blogg?

La meg få fortelle deg en kort historie.

Du skjønner, gjennom flere år som digital markedsføringskonsulent hørte jeg stadig hvordan alle snakket om viktigheten av trafikk og «synlighet».

Du må være synlig i Google, du må ha side på Facebook, du må være på [sett inn den siste sosiale medier farsotten her]…bla..bla..bla…alltid samme regla.

Og vet du hva?

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg har mast om dette jeg også.

Men hva er galt med trafikk og synlighet da spør du?

Jo, det er forsåvidt vell og bra med trafikk og synlighet (og strengt tatt helt nødvendig).

Men det hjelper deg ingenting med god synlighet eller tusenvis av besøkende til nettstedet ditt dersom få eller ingen av de besøkende gjennomfører handlingene du ønsker, som for eksempel legge igjen e-postadressen sin i bytte mot en guide, å kjøpe fra deg eller sende en henvendelse.

For det er jo det du egentlig vil ha sant?

Ikke synligheten for synlighetens skyld, men det synligheten skal gi deg – flere leads, kunder og økt salg.

Jeg husker selv tilbake i starten, når klikk fra Google kostet under en krone , det var tider det.

Men etterhvert som konkurransen blir hardere og hardere og resultatene dårligere og dårligere, hva skjer så?

Jo, da er den enkle løsningen, som de fleste tyr til, å bruke mer penger, å være mer synlig og tilgjengelig på enda flere steder.

Og nettopp her ligger problemet.

Statistikk om konverteringsoptimaliseringFordi undersøkelser viser at for hver 562,- som brukes på å drive trafikk, så brukes det kun 6,- på å optimalisere nettstedet og sørge for at trafikken konverterer (at besøkende gjennomfører den handlingen du ønsker de skal ta).

Skal vi i tillegg tro en studie fra Nucleus Research så bruker kun 11% av markedsførere data som grunnlag for sine beslutninger, selv om beslutninger basert på data kan forbedre ROIen med 241%.

Oppsummert og litt flåsete sagt kan du si at de fleste bedrifter bruker alle pengene sine på å være «synlig» og å drive trafikk gjennom SEO, PPC, bannere og sosiale medier, for så å kaste mesteparten rett i søpla igjen og tape haugevis med tid og penger fordi nettstedet ikke er optimalisert for konverteringer.

Det frustrerer meg, og…

Derfor startet jeg KonverteringsBloggen

Ikke likes, klikk og visninger, nok en nytt sosialt medie som du bare må hoppe på eller mer ditt og datt.

Nei, det handler om bedre og mer effektivt.

Om konverteringer, lavere anskaffelseskostnad og 100% målbare resultater.

Om å bruke tall som grunnlag for dine markedsføringsbeslutninger.

Og om hvordan du får mest mulig igjen for hver krone (og tid) som du investerer i markedsføring gjennom systematisk testing, måling og optimalisering.

Derfor startet jeg KonverteringsBloggen.

KonverteringsBloggen eksisterer for å gi norske gründere, bedriftsledere og markedsansvarlige bedre kunnskap, nyttig informasjon og praktiske råd om Konverteringsoptimalisering (CRO) – hvordan du øker effekten av din digitale markedsføring gjennom systematisk testing og optimalisering – uten å bruke mer penger på annonsering.

Dersom du for eksempel i dag har en konverteringsrate på 1% (at 1% av de besøkende til nettstedet ditt ender opp med å bli kunde og kjøpe fra deg), så kan du doblet omsetningen din, bare ved å øke konverteringsraten til 2%.

Og om du forbedrer konverteringsraten din med 1% hver dag, så har du doblet den på kun 3 måneder.

Hva kan du forvente å få på KonverteringsBloggen?

Jeg ønsker ikke at KonverteringsBloggen skal være som en hvilken som helst annen blogg der det er kort mellom innleggene og ofte langt mellom de virkelige godbitene.

Derfor har jeg som målsetning å publisere nye innlegg røflig 2-4 ganger i måneden og når de først kommer skal det være solide kvalitetsinnlegg som passer i en av følgende kategorier:

  1. Lange og grundige – Ofte steg-for-steg guider eller gjennomgående artikler på over 1.000 ord der hensikten er å lære deg hvordan du gjør noe (eksempel: Hvordan sette opp målsporing i Google Analytics slik at du finner konverteringsraten din) eller gå i dybden og gi deg bedre kunnskap om et relevant emne (eksempel: Den ultimate guiden til konverteringsoptimalisering for nybegynnere).
  2. Korte og inspirerende – Kortere artikler på 5-800 ord. Disse har til hensikt å gi deg kjappe tips, triks, verktøy og råd som inspirerer, viser muligheter og gjør markedsføringshverdagen din lettere og bedre (eksempel: Hvordan Barack Obama bruker konverteringsoptimalisering).

Felles for alle innleggene her på bloggen er at det skal være nyttige og interessante artikler som gir deg massiv verdi og er vell anvendt bruk av tiden din. De kan gjerne være krydret med personlighet og historier, men først og fremst skal de være proppfulle av praktiske tips du kan implementere umiddelbart og verdifull informasjon som inspirerer og gjør deg til en smartere og bedre markedsfører.

Oppsummert så ønsker jeg at KonverteringsBloggen skal:

  • Hjelpe deg få mest mulig ut av din digitale markedsføring, annonsering og tilstedeværelse
  • Lære deg mer om konverteringsoptimalisering og beslutningspsykologi
  • Vise deg inspirerende eksempler og caser på A/B-testing (slik som denne)
  • Gjøre deg til en smartere og bedre markedsfører

Alt i alt handler det om at du skal få lavere anskaffelseskostnad, flere kunder og økt salg.

Komme i kontakt med meg?

Har du spørsmål, innspill eller bare vil connecte så send meg en e-post på jantorsvik(alfakrøll)gmail.com eller legg meg til og ta kontakt på TwitterGoogle+ eller LinkedIn.

Tilslutt vil jeg ganske enkelt bare takke deg for at du leser KonverteringsBloggen, det er så uendelig mye annet du kunne brukt tiden din på, så derfor vil jeg si at det betyr utrolig mye for meg at DU er HER akkurat NÅ og jeg håper virkelig du finner det nyttig og verdifult.

//Jan-Ove (& Tommy)